Η οινική κουλτούρα της Ταϊλάνδης, σχεδόν ανύπαρκτη πριν μερικά χρόνια, αναπτύσσεται σταδιακά, δημιουργώντας ένα νέο δυναμισμό στην εισαγόμενη και την εγχώρια αγορά κρασιού. Η ανάπτυξη αυτή καθοδηγείται, κυρίως, από την πολύ μεγάλη και έντονη τουριστική αγορά, αλλά και από την αύξηση της ενασχόλησης και κατανάλωσης κρασιού ως μέρος του πολυτελούς τρόπου ζωής των εύπορων Ταϊλανδών.
Τα τελευταία χρόνια το Ελληνικό κρασί κάνει δειλά βήματα προς την αγορά της Ταϊλάνδης. Μέχρι στιγμής δίνει το παρόν του, κυρίως, στο χώρο της εστίασης, σε μικρότερο βαθμό σε εξειδικευμένα καταστήματα κρασιού και με απευθείας πωλήσεις, ενώ απουσιάζει εντελώς από τα ράφια των υπεραγορών.
«Το κρασί ανήκει στα προϊόντα εκείνα, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν έχουν προσεγγίσει τις δυνατότητές του στην αγορά της χώρας και αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο, με κατάλληλες κινήσεις, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πολλαπλές ευκαιρίες για εταιρίες από τη χώρα μας.», αναφέρει σχετική έρευνα αγοράς του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής πρεσβείας στην Ταϊλάνδη.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι χώρες που κυριαρχούν στον κατάλογο των πωλούμενων κρασιών στην Ταϊλάνδη είναι Νότια Αφρική, Αυστραλία και Γαλλία (η οποία αν και τρίτη σε ποσότητα είναι ο υψηλότερος προμηθευτής όσον αφορά στην αξία), ενώ ακολουθούν Χιλή, ΗΠΑ και Ιταλία. Η μεν Γαλλία κυριαρχεί στις πωλήσεις υψηλής ποιότητας και επικρατεί στην καταναλωτική συνείδηση ως επιλογή για τους καταναλωτές υψηλής ποιότητας, ενώ τα κρασιά της Νοτίου Αφρικής και της Αυστραλίας έχουν καλή φήμη ως προϊόντα καλής αξίας με καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής, λόγω και του ειδικού καθεστώτος εισόδου τους στη χώρα.
Σε γενικές γραμμές, οι Ταϊλανδοί προτιμούν τα ισχυρά, τολμηρά και μάλλον βαριά κρασιά. Το κόκκινο κρασί κυριαρχεί στην αγορά κατέχοντας μερίδιο που προσεγγίζει το 80% στη λιανική αγορά. Η ποικιλίες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι Cabernet Sauvignon και Shiraz, ενώ άλλες δημοφιλείς ποικιλίες κόκκινου κρασιού είναι Merlot και Pinot Noir.
Ως προς τα λευκά, οι προτιμώμενες ποικιλίες είναι κυρίως Chardonnay και Sauvignon Blanc, οι οποίες προτιμώνται κυρίως από τους ξένους καθώς ταιριάζουν με την τοπική κουζίνα. Οι Ταϊλανδοί διαθέτουν μια αυξανόμενη κατανόηση και γνώση για τα κρασιά του νέου κόσμου, ενώ απουσιάζει οποιαδήποτε παιδεία σχετικά με άλλες περιοχές και μικρότερες χώρες παραγωγούς κρασιού, όπως για παράδειγμα η Ελβετία ή η Αυστρία και, φυσικά, η χώρα μας.
Ο μέσος Ταϊλανδός καταναλωτής συχνά αδυνατεί να κατανοήσει ετικέτες γερμανικών, ιταλικών ή ισπανικών κρασιών και στρέφεται προς ευανάγνωστα κρασιά με ετικέτα στα αγγλικά. Μόνο ένα μικρό τμήμα «σοβαρών» ενθουσιωδών καταναλωτών με υψηλό διαθέσιμο εισόδημα ασχολείται με την εκπαίδευση του κρασιού, κάνει ταξίδια σε χώρες παραγωγούς κρασιού και ξοδεύει μεγάλο χρηματικό ποσό για να αποκτήσει, να συλλέξει και να δοκιμάσει εμβληματικά κρασιά.
Τα βιολογικά, βιοδυναμικά και φυσικά κρασιά, που συχνά συνδέονται με τη βιωσιμότητα, βρίσκουν μεγαλύτερη απήχηση σε μια νέα γενιά καταναλωτών κρασιού που αναζητούν αντισυμβατικές εμπειρίες και θέλουν να διαφοροποιηθούν από τους μεγαλύτερούς τους.
Σε εστιατόρια, ξενοδοχεία, ράφια σουπερμάρκετ και εξειδικευμένα καταστήματα υπάρχει, πλέον, ποικιλία εισαγόμενων κρασιών από τη Γαλλία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ, καθώς και την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και τη Χιλή που επωφελούνται από συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την Ταϊλάνδη. Κρασιά για κάθε τσέπη είναι πλέον διαθέσιμα στην αγορά και το κρασί είναι πλέον πιο προσιτό και διαθέσιμο για τον ευρύτερο πληθυσμό.
Την ίδια στιγμή, παρά την επίδραση της τιμής για μια μεγάλη κατηγορία καταναλωτών, οι λιανικές πωλήσεις οίνου σημειώνουν σημαντική αύξηση και στο μεσαίο με premium τμήμα τους, κυρίως λόγω της τουριστικής συμβολής και της υψηλής αστικής κουλτούρας περιοχών όπως η Μπανγκόκ. Οι καταναλωτές οίνου στην Ταϊλάνδη είναι κατά κύριο λόγο μεταξύ 25-55 ετών.
Η κατανάλωση κρασιού εξακολουθεί να εστιάζεται κυρίως σε αλλοδαπούς κατοίκους, τουρίστες και Ταϊλανδούς με μεσαία έως υψηλά εισοδήματα. Παρότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση πλέον σε μεγαλύτερη ποικιλία κρασιού, τόσο στα ράφια των σουπερμάρκετ, όσο και των εξειδικευμένων καταστημάτων κρασιού, η τιμή εξακολουθεί να αποτελεί βασικό καθοριστικό παράγοντα για τους καταναλωτές. Σημαντικός αριθμός καταναλωτών στερείται οποιαδήποτε γνώσης σχετικά με το κρασί, γεγονός που έχει ως συνέπεια κρασιά χαμηλού έως μεσαίου επιπέδου(κάτω από 30 ευρώ) να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς λιανικής πώλησης.
Το επίπεδο αυτό τιμών απευθύνεται, κυρίως, σε καταναλωτές της μεσαίας εισοδηματικής τάξης με επίπεδο γνώσεων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και υψηλή αγοραστική δύναμη. Ένας παράγοντας με ιδιαίτερη επίδραση στην απόφαση αγοράς για την κατηγορία αυτή των καταναλωτών είναι η ελκυστική συσκευασία και ετικέτα, καθώς θεωρείται ότι προσθέτει αξία στο κρασί ως δώρο.
Το κρασί θεωρείται και ως ιδιαίτερα δημοφιλές δώρο για ειδικές περιστάσεις και εκδηλώσεις. Ακόμα και καταναλωτές περιορισμένης αγοραστικής δύναμης είναι συνήθως πρόθυμοι να πληρώσουν κατά μέσο όρο 20-25 ευρώ (800 – 1.000 μπατ) ανά φιάλη κρασί.
Οι περισσότεροι θεωρούν τα 10 ευρώ ως την ελάχιστη τιμή για καλή γεύση και καλής ποιότητας κρασί. Κύριες ομάδες στόχοι, στους οποίους θεωρείται ότι θα υπάρξει η μεγαλύτερη αύξηση στην κατανάλωση κρασιού, αποτελούν οι καταναλωτές μέσης ηλικίας και οι εργαζόμενοι σε γραφεία, ενώ αύξηση αναμένεται να υπάρξει και στους νέους καταναλωτές με υψηλή αγοραστική δύναμη.
Το κρασί είναι δημοφιλές μεταξύ των νεαρών ενηλίκων και των γυναικών, ειδικά στις κοινωνικές δραστηριότητες. Σε γενικές γραμμές εκτιμάται ότι το κρασί θα επωφεληθεί από τις επικρατούσες τάσεις υγιεινής διατροφής, καθώς οι καταναλωτές θεωρούν ότι η κατανάλωση κρασιού προσφέρει οφέλη για την υγεία της καρδιάς.
Τα οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση κρασιού βρίσκονται στο επίκεντρο δημοφιλών μέσων ενημέρωσης, γεγονός που ωθεί τους ταϊλανδούς καταναλωτές να μετατοπίσουν τις επιλογές ποτών τους στο κρασί από άλλα αλκοολούχα ποτά. Την ίδια στιγμή, το κρασί είναι πλέον πιο προσβάσιμο για τους καταναλωτές, καθώς δεν περιορίζεται πλέον σε εξειδικευμένα καταστήματα κρασιού, ακριβά εστιατόρια και πολυτελή ξενοδοχεία, αλλά είναι διαθέσιμο μέσω εκτεταμένων καναλιών διανομής.
Οι ταϊλανδοί καταναλωτές εξοικειώνονται διαρκώς περισσότερο με το κρασί και αναμένεται να αναπτυχθεί περαιτέρω κουλτούρα κρασιού στη χώρα, καθώς η κατανάλωση κρασιού αυξάνεται σταδιακά. Αυτή τη στιγμή το 40% περίπου των πωλήσεων κρασιού γίνεται μέσω λιανικής πώλησης, ενώ τα υπόλοιπα διοχετεύονται μέσω εστίασης.
Οι αυστηροί κανονισμοί για τον έλεγχο του οινοπνεύματος περιορίζουν τη λιανική πώληση αλκοολούχων ποτών, περιορίζοντας το χρόνο και τις προσφορές πώλησης, με αποτέλεσμα σημαντική μείωση των πωλήσεων λιανικής, εκτιμάται, όμως, ότι το ποσοστό έχει αυξηθεί σημαντικά μετά τους περιορισμούς του κορονοϊού.
Παρουσία ελληνικών προϊόντων – μερίδιο αγοράς
Μέχρι στιγμής, δυστυχώς, η παρουσία όχι απλά του ελληνικού κρασιού, αλλά εν γένει των ελληνικών προϊόντων τόσο στη χώρα, όσο και στην περιοχή της Ν.Α. Ασίας γενικότερα είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, ελληνικές ετικέτες απουσιάζουν από τα ράφια των καταστημάτων και διακινούνται, κυρίως, μέσω απευθείας μικροεισαγωγών κατευθυνόμενων ως επί το πλείστον προς την εστίαση, ή καταναλωτές με ειδικό ενδιαφέρον για προϊόντα της χώρας μας (πχ. με ελληνική καταγωγή ή expats, οι οποίοι τα γνωρίζουν και τα αναζητούν).
Θα πρέπει σιγά σιγά να διαφοροποιηθούμε από το μοντέλο αυτό και στόχος μας θα πρέπει να είναι τα προϊόντα μας να καταστούν ευρύτερα γνωστά και αναγνωρίσιμα και στη Ν.Α. Ασία, κατά το πρότυπο στρατηγικής προώθησης άλλων μεσογειακών χωρών. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στα παραδοσιακά τρόφιμα, δεδομένων των διαφορετικών από τις δυτικές αποχρώσεων της ασιατικής γαστριμαργικής παράδοσης, το καταναλωτικό κοινό στην Ταϊλάνδη και τις λοιπές χώρες της περιοχής χρειάζεται κατάλληλη εκπαίδευση.
Ενδεικτικά επισημαίνεται ότι, από ταξιδιωτικές εντυπώσεις Ασιατών επισκεπτών στην χώρα μας, καθίσταται σαφής η θετική τους κλίση και εφεξής προτίμηση και αναζήτηση υλικών και προϊόντων, τα οποία δοκίμασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ασφαλώς, είναι γεγονός ότι μέχρι στιγμής η πλειοψηφία των Ασιατών καταναλωτών που προτιμά ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα ενεργεί κυρίως στη βάση κοινωνικής επίδειξης εκλεπτυσμένων διατροφικών συνηθειών και όχι ουσίας ή / και σαφούς αντίληψης για την ποιότητα και τη διατροφική αξία των εν λόγω προϊόντων.
Ωστόσο, ελλείψει ξεκάθαρου, ενιαίου, παγκοσμίως αναγνωρίσιμου ελληνικού brand name σε τρόφιμα και ποτά και όχι μόνο, τα ελληνικά προϊόντα χάνουν σημαντικό εν δυνάμει μερίδιο αγοράς σε ένα πολυπληθές καταναλωτικό κοινό μιας ταχέως ανερχόμενης αστικής τάξης, σε Ταϊλάνδη, Μυανμάρ, Καμπότζη (περιοχές αρμοδιότητος του Γραφείου μας), αλλά και στον ευρύτερο χώρο ASEAN, την Ινδία και λοιπές χώρες της περιοχής.
Υπάρχουν, συνεπώς, σημαντικές προοπτικές ανοίγματος των Ασιατικών αγορών για τα ελληνικά ποιοτικά τρόφιμα και ποτά, με την προϋπόθεση πάντα της κατάλληλης προεργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί ανάγκη να καταστούν πλήρως κατανοητές οι παράμετροι και οι ιδιαιτερότητες εισόδου και επιτυχούς παραμονής ξένων προϊόντων και επιχειρηματικότητας εν γένει στην εν λόγω αγορά.
Οι στρατηγικές διείσδυσης σε αυτήν και οι προσεγγίσεις υλοποίησης κάθε επιχειρηματικής προσπάθειας θα πρέπει να είναι κατάλληλα στοχευμένες και σχεδιασμένες, με συνεπή και συνεχή υλοποίηση, ώστε να καταστεί δυνατή η επίτευξη απτών και βιώσιμων αποτελεσμάτων σε βάθος χρόνου. Σημαντικός παράγοντας για τη διεύρυνση του μεριδίου αγοράς των ελληνικών τροφίμων και ποτών στην Ταϊλάνδη και τις λοιπές χώρες της Ν.Α. Ασίας είναι η προσαρμογή κάθε εξαγωγικού εγχειρήματος στις ιδιαιτερότητες της εγχώριας καταναλωτικής συμπεριφοράς και ζήτησης.
SWOT Ανάλυση ελληνικού κρασιού
Δυνατά Σημεία (+)
▪ Η Ταϊλάνδη είναι κομβικό σημείο εισόδου για όλη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας.
▪ Η χώρα είναι κύριος τουριστικός προορισμός με περίπου 40 εκ. τουρίστες ετησίως, σημαντικό ποσοστό εκ των οποίων είναι δυτικοί τουρίστες.
▪ Μοντέρνα κανάλια διανομής καταλαμβάνουν μεγάλο τμήμα των πωλήσεων.
▪ Οι καταναλωτές δεν έχουν σταθερές πεποιθήσεις για συγκεκριμένα προϊόντα στον τομέα αλλά πρόκειται για δυναμική αγορά με διάθεση πειραματισμού και σχετικά περιορισμένο εγχώριο ανταγωνισμό.
▪ Οι πωλήσεις εμφανίζουν σταθερή ανοδική πορεία,τόσο σε αξία όσο και σε ποσότητα, τα τελευταία χρόνια. Αυξανόμενος αριθμός τουριστών και ντόπιου πληθυσμού αναζητούν ποιοτικά προϊόντα κρασιού.
▪ Τα προϊόντα της χώρας μας και της ΕΕ γενικότερα απολαμβάνουν φήμη προϊόντων υψηλής ποιότητας. ▪ Το κρασί απολαμβάνει φήμη προϊόντος επωφελούς για την υγεία
Ευκαιρίες(+)
▪ Παρότι η Ταϊλάνδη είναι μεγάλος παραγωγός γεωργικών προϊόντων, η γεωργική παραγωγή αφενός της χώρας μας και της ΕΕ και αφετέρου της Ταϊλάνδης και της περιοχής ASEAN έχουν υψηλό βαθμό συμπληρωματικότητας.
▪ Σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε περίπτωση ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων για θέση σε ισχύ ΣΕΣ ΕΕ – Ταϊλάνδης.
▪ Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για βιολογικά προϊόντα, υποστηριζόμενο από εθνικό σχέδιο βιολογικής παραγωγής και πρόσφατα ενημερωμένα πρότυπα.
▪ Η ζήτηση εισαγόμενου οίνου δεν επηρεάζεται σημαντικά από την τιμή.
▪ Σημαντικό μερίδιο καταναλωτών μεταξύ των νέων επαγγελματιών στις μεγάλες πόλεις, των γυναικών, των ξένων κατοίκων και των τουριστών, με την πρώτη ομάδα να αναπτύσσεται ιδιαίτερα.
Αδύναμα σημεία (-)
Μεγάλος ανταγωνισμός από χώρες με σημαντική παρουσία διαχρονικά και, συχνά, προτιμησιακές συμφωνίες που τους παρέχουν ειδικό καθεστώς εισόδου (πχ. ΣΕΣ Αυστραλίας και Ν. Ζηλανδίας).
▪ Υπάρχουν σημαντικοί περιορισμοί στην πρόσβαση στην αγορά για πολλές κατηγορίες προϊόντων.
▪ Πολύπλοκη σχετική νομοθεσία με ασάφειες όσον αφορά στην ερμηνεία και μη ενιαία εφαρμογή. Δεν υπάρχει πρόσβαση σε ενοποιημένη νομοθεσία στην αγγλική γλώσσα.
▪ Καταβάλλονται προσπάθειες ενίσχυσης της γεωργικής παραγωγής και μεταποίησης τροφίμων, οδηγώντας σε πιο ανταγωνιστική εγχώρια επεξεργασία τροφίμων και ποτών. Αύξηση της τοπικής παραγωγής τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά.
▪ Η αγορά κρασιού επισκιάζεται σημαντικά από την μπύρα και τα οινοπνευματώδη ποτά.
▪ Χαμηλή αναγνωρισιμότητα για ελληνικές ποικιλίες και επωνυμίες
Απειλές (-)
Λιγότερο ακριβά κρασιά από νέους προμηθευτές από Χιλή, Αργεντινή, Ισπανία, Αυστραλία και Ν. Ζηλανδία που απολαμβάνουν ήδη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα.
▪ Η Ταϊλάνδη εξετάζει ενδεχόμενο ένταξης στο CPTPP, ενώ διαθέτει ΣΕΣ με τα περισσότερα μέλη του. Ο Καναδάς, η Χιλή και το Μεξικό θα μπορούσαν να αποκτήσουν ευνοϊκή πρόσβαση σε πλαίσιο CPTPP.
▪ Η Ταϊλάνδη είναι μέλος του ASEAN, έτσι μεγάλοι παραγωγοί στην περιοχή έχουν διαφοροποιημένη πρόσβαση, ενώ η Κίνα έχει ευνοϊκή πρόσβαση για ορισμένα προϊόντα μέσω της ΣΕΣ για το εμπόριο γεωργικών προϊόντων με την Ταϊλάνδη που υπογράφηκε το 2003.
▪ Υπάρχουν σημαντικοί περιορισμοί για τη διαφήμιση και απαγορεύσεις σε ορισμένες ζώνες (π.χ. κοντά σε εκπαιδευτικά κέντρα).
Προοπτικές ελληνικών προϊόντων
Τα τελευταία χρόνια το Ελληνικό κρασί κάνει δειλά βήματα προς την αγορά της Ταϊλάνδης. Μέχρι στιγμής δίνει το παρόν του, κυρίως, στο χώρο της εστίασης, σε μικρότερο βαθμό σε εξειδικευμένα καταστήματα κρασιού και με απευθείας πωλήσεις, ενώ απουσιάζει εντελώς από τα ράφια των υπεραγορών.
Οι λίγες εισαγωγικές εταιρίες, οι οποίες έχουν εντάξει στα προϊόντα τους το ελληνικό κρασί, είτε έχουν κάποια σχέση με τη χώρα μας, είτε έχουν κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες και τη δυναμική του προϊόντος και έχουν προβεί σε συνειδητή επιλογή, παρά τις δυσκολίες και την έλλειψη εξειδικευμένης γνώσης του καταναλωτικού κοινού.
Είναι γεγονός ότι η ταϊλανδική πραγματικότητα επιχειρείν, με τις ήδη αναφερθείσες δυσχέρειες, οι οποίες, όμως, είναι λίγο έως πολύ δεδομένες για όλες τις ξένες εταιρίες, επιφυλάσσει για ελληνικές εταιρίες στους περισσότερους κλάδους νέες ευκαιρίες δραστηριοποίησης σε μη κορεσμένο έδαφος, με δυνητικό καταναλωτικό κοινό μια πολυπληθή και δυναμικά ανερχόμενη μεσαία εισοδηματική τάξη, με εύπλαστη και ιδιαίτερα δεκτική σε ξένες επιρροές καταναλωτική συνείδηση, η οποία αδημονεί να εντάξει στα προϊόντα προβολής των ενισχυμένων οικονομικών δυνατοτήτων της, νέα.
Το κρασί ανήκει στα προϊόντα εκείνα, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν έχουν προσεγγίσει τις δυνατότητές του στην αγορά της χώρας και αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο, με κατάλληλες κινήσεις, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πολλαπλές ευκαιρίες για εταιρίες από τη χώρα μας. Υπογραμμίζεται, ωστόσο, ότι ο μέσος Ταϊλανδός καταναλωτής, δυστυχώς, δε διαθέτει την κατάρτιση και το ενδιαφέρον να εστιάσει στην ποιότητα ενός προϊόντος, όπως αντικατοπτρίζεται στην τιμή πωλήσεώς του.
Αυτό που ενδιαφέρει τη συντριπτική πλειοψηφία του ταϊλανδικού καταναλωτικού κοινού, είναι η τιμή στο ράφι του καταστήματος, με προτίμηση σε κατά το δυνατό μεγαλύτερες συσκευασίες ή βασικές συσκευασίες συνοδευόμενες από συσκευασίες δώρου, στην κατά το δυνατό χαμηλότερη τιμή, αλλά και η αισθητική του προϊόντος, η οποία πρέπει να ακολουθεί τα αισθητικά πρότυπα της ταϊλανδικής κοινωνίας, ανά κατηγορία εισοδηματικής τάξης.
Επίσης, πρόκειται για μια αγορά όπου απουσιάζει οποιαδήποτε γνώση σχετική με οινοποιεία και ποικιλίες της χώρας μας, συνεπώς δεν πρέπει να αναμένονται γρήγορα αποτελέσματα της όποιας επιτόπιας δράσης. Η αγορά προσφέρει ευκαιρίες, απαιτεί, όμως, μεγάλη επένδυση χρήματος και χρόνου, πριν την επιδίωξη κέρδους από αυτή.
Για το λόγο αυτό δεν είναι σκόπιμο να γίνονται μεμονωμένες κινήσεις προσέγγισης, οι οποίες σύντομα εγκαταλείπονται ελλείψει απτών στιγμιαίων αποτελεσμάτων. Για την αξιοποίηση της υπάρχουσας δυναμικής ενδείκνυται πλέον, περισσότερο από ποτέ, η υιοθέτηση μιας πολυεπίπεδης στρατηγικής, σαφώς εξωστρεφούς και ταυτόχρονα εναρμονισμένης με την καταναλωτική κουλτούρα και τις τάσεις της εγχώριας αγοράς, η οποία λαμβάνει υπόψη και τις αντίστοιχες στρατηγικές διείσδυσης των ανταγωνιστριών χωρών.
Ως εκ τούτου, ενδείκνυται η υλοποίηση παράλληλων ενεργειών, στους εξής άξονες:
- Εξοικείωση από κοντά με την εγχώριο αγορά
- Συμμετοχή σε επιχειρηματικές αποστολές, τις οποίες διοργανώνουν ελληνικά Επιμελητήρια και λοιποί Φορείς (ελληνικοί και μη) με στόχο την προώθηση της εξωστρέφειας
- Πραγματοποίηση συναντήσεων Β2Β με στοχευμένους δυνητικούς εισαγωγείς
- Συμμετοχή σε διεθνείς Κλαδικές Εκθέσεις. Κατάλογος των Διεθνών Εκθέσεων που θεωρούμε ότι παρουσιάζουν δυνητικά ενδιαφέρον για ελληνικές εταιρίες αναρτούμε στην ιστοσελίδα του Γραφείου ΟΕΥ Μπανγκόκ στο agora, ενώ πλήρης κατάλογος των Διεθνών Εκθέσεων τροφίμων στην Ταϊλάνδη για το προσεχές διάστημα, αναρτάται και στον εξής διαδικτυακό τόπο: http://www.thaitradefair.com/fair-calendar.
- Διοργάνωση προωθητικών εκδηλώσεων γευσιγνωσίας
- Διαφημιστική εκστρατεία σε εγχώρια Μέσα Ενημέρωσης, ιδίως σε έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις με αντικείμενο Γαστρονομία, Διατροφή, Lifestyle, Ευ ζην, κ.λ.π.
- Αξιοποίηση συνεργειών δράσεων σε συνεργασία με ελληνικούς αλλά και ευρωπαϊκούς φορείς ενταγμένους ή μη σε ειδικά προγράμματα προώθησης κρασιού σε τρίτες χώρες.
Συμπερασματικά θεωρούμε σκόπιμο να τονίσουμε εδώ ότι, σε ότι αφορά στο κρασί, από ό,τι φαίνεται, μετά την Ινδία και την Κίνα, η Ταϊλάνδη πρέπει να συμπεριληφθεί στις χώρες, τις οποίες αξίζει πραγματικά να στοχεύσουν ενδιαφερόμενες εταιρίες, τόσο για την ίδια την αγορά της χώρας, όσο και ως κόμβο πρόσβασης στην περιοχή της Ν. Ασίας γενικότερα. Από τη μέχρι τώρα εμπειρία δε αυτών των χωρών τονίζουμε τη μεγάλη ταχύτητα κατά την οποία κινούνται τα πράγματα όταν αναδύονται χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Οι δυνατότητες αυτές θα αυξηθούν σημαντικά σε περίπτωση κατά την οποία προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις για τη σύναψη ΣΕΣ της Ε.Ε. με την Ταϊλάνδη, ζήτημα του οποίου η σχετική συζήτηση έχει αναβιώσει το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς, στην περίπτωση επιτυχούς κατάληξης των σχετικών διαπραγματεύσεων, οι υποψήφιοι εξαγωγείς κρασιού της χώρας μας θα μπορούν και αυτοί να επωφελούνται από ευνοϊκό δασμολογικό και φορολογικό καθεστώς κατά την εισαγωγή στην Ταϊλάνδη.
Το γεγονός αυτό θα τους χορηγήσει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έναντι τρίτων χωρών, αντίστοιχα με αυτά που απολαμβάνουν σήμερα εισαγωγείς από Αυστραλία, Χιλή και Νέα Ζηλανδία. Με κατάλληλες ενέργειες όλων μας, θα μπορέσει η χώρα μας να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει και μπορεί να επιδιώξει στην ταχύτατα εξελισσόμενη αγορά κρασιού της Ταϊλάνδης, αλλά και στην εν γένει περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Δείτε εδώ την έκθεση της Ελληνικής Πρεσβείας στην Tαϊλάνδη
https://agora.mfa.gr/infofiles/%CE%88%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B1%20%CE%B1%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AC%CF%82%20%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%8D%20%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%A4%CE%B1%CF%8A%CE%BB%CE%AC%CE%BD%CE%B4%CE%B7%20th.pdf