του Ζήση Πανάγου
Σε συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023 στο ξενοδοχείο ELECTRA PALACE της Αθήνας, έγινε ένας πρώτος απολογισμός της μέχρι σήμερα δραστηριότητας γύρω από το συγκεκριμένο πρόγραμμα προβολής που τρέχει ταυτόχρονα σε Γερμανία και Ελλάδα. Μίλησαν, ο Πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ Κωνσταντίνος Ευσταθίου, η Διευθύντρια της ΕΔΟΑΟ, Μαρία Τριανταφύλλου, ο Master of Wine, Κωνσταντίνος Λαζαράκης και ο Managing Director της AMUSE Βασίλης Μεντζελόπουλος.
Ο κύριος Ευσταθίου και η κυρία Τριανταφύλλου παρουσίασαν από κοινού το Πρόγραμμα Δράσης της ΕΔΟΑΟ για την πρώτη, πολύ επιτυχημένη χρονιά, κάνοντας απολογισμό των δράσεων που έλαβαν χώρα στην Ελλάδα και τη Γερμανία, αλλά και το πρόγραμμα για το δεύτερο έτος, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, Ημερίδες, Γευστικές Δοκιμές, Masterclasses, webinars, podcasts και άλλα.
Την παρουσίαση των βασικών επικοινωνιακών υλικών και δράσεων υποδομής της καμπάνιας «ENOS», για την οποία η εταιρεία AMUSE κέρδισε το αργυρό βραβείο στα Event Awards στην κατηγορία Roadshow, έκανε ο Managing Director της εταιρείας κύριος Βασίλης Μεντζελόπουλος. Για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Greek Wine Academy και τα σεμινάρια κατάρτισης σε σχολές εστίασης και τουρισμού θα μιλήσει ο διακεκριμένος Master of Wine κύριος Λαζαράκης.
Σκοπός του προγράμματος είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση για τη λελογισμένη κατανάλωση επώνυμου οίνου, καθώς και το Ενωσιακό καθεστώς που διέπει τους οίνους με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης και Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη. Η υλοποίηση γίνεται στο πλαίσιο της ΚΟΑ Οίνου και συγκεκριμένα το μέτρο «Ενημέρωση στα Κράτη μέλη» του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στόχος είναι να αναδειχθούν τα εγγενή, ανώτερα χαρακτηριστικά των υπό ενημέρωση οίνων, η εφαρμογή των αυστηρών ευρωπαϊκών κανόνων που διέπουν την παραγωγή και την εμπορία, καθώς και η εφαρμογή πρότυπης αμπελουργίας, όπου καλλιεργούνται οι οίνοι ενδιαφέροντος.
Το πρόγραμμα φιλοδοξεί, επίσης, να παράσχει στους επαγγελματίες του οίνου πληροφορίες και εργαλεία για την παρουσίαση του κρασιού με υπευθυνότητα, εστιάζοντας στα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ελληνικών αμπελουργικών περιοχών, αλλά και των γηγενών ποικιλιών, σε μια προσπάθεια να καθιερώσει τους ελληνικούς οίνους ΠΟΠ και ΠΓΕ στον παγκόσμιο οινικό χάρτη και να συνδέσει τον ελληνικό οίνο με την ισχυρή πολιτιστική ελληνική ταυτότητα.
Μιλώντας για το πρόγραμμα ο πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ κ. Κωσταντίνος Ευσταθίου αναφέρθηκε στην άμεση σύνδεση που έχει η Ελλάδα με το κρασί, λέγοντας ότι: «το κρασί είναι ένα προϊόν πρεσβευτής για την χώρα μας και μπορεί με τους κατάλληλους χειρισμούς να την αναδείξει.» Ο ίδιος σημείωσε, σχετικά με τον απολογισμό του 2022, ότι βασικός στόχος του προγράμματος, όσον αφορά τις αγορές τις οποίες και επιδιώκει να προσεγγίσει, είναι οι ΗΠΑ για τις τρίτες χώρες και για την εσωτερική αγορά της Ευρώπης η Γερμανία και η Ελλάδα, με τον πρόεδρο να επισημαίνει πως: « Χρειάζεται ένα σταθερό σχέδιο προβολής του ελληνικού κρασιού, προκειμένου να υπάρξουν χειροπιαστά αποτελέσματα».
Παράλληλα, ο κ. Ευσταθίου εξήγησε ότι για να μπορέσει να εκλείψει όλο αυτό το καθεστώς της «αμάθειας», η ΕΔΟΑΟ μερίμνησε και δημιούργησε ένα ενημερωτικό πρόγραμμα, που ακούει στο όνομα ENOS, για κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ξεκινώντας με την Γερμανία, με σκοπό την ενημέρωση γύρω από τις ελληνικές ποικιλίες και δεύτερον την διάδοση τους στο διεθνή κοινό, μέσα από την συμμετοχή σε εκθέσεις, παρουσιάσεις και γευσιγνωσίες.
Η καμπάνια περιλαμβάνει ενημερωτικές εκστρατείες στον γενικό και εξειδικευμένο τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως συνεντεύξεις τύπου, δημιουργία ενημερωτικού και προωθητικού υλικού, ενημερωτικά σποτ στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, δημιουργία site, διαχείριση social media, έντυπες και digital καταχωρήσεις και διαφημιστικά banners σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους ενδιαφέροντος. Η συμμετοχή της ΕΔΟΑΟ στην PROWEIN, την κορυφαία εμπορική έκθεση κρασιών και οινοπνευματωδών, που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας ήταν η πρώτη από μια σειρά δράσεων σε πόλεις της Ελλάδας και της Γερμανίας που πλαισιώνουν την καμπάνια, όπως η πραγματοποίηση σεμιναρίων σε σχολές εστίασης και τουρισμού, η υλοποίηση οινικών ενημερωτικών εκδηλώσεων όπως διεξαγωγή ημερίδων και γευστικών δοκιμών για επαγγελματίες και καταναλωτές, Masterclasses και άλλα.
Συμπληρωματικά, ένα σημαντικό κομμάτι για την προώθηση των ΠΟΠ και ΠΓΕ οίνων στην Ελλάδα αποτελεί και ο Οινοτουρισμός, που συμβάλλει και οικονομικά στην προώθηση των ελληνικών προϊόντων. Πιο συγκεκριμένα η επιτροπή Οινοτουρισμού, που δημιουργήθηκε στην ΕΔΟΑΟ λειτουργεί ήδη με επιτυχία και αποτελεί υποδειγματικό εργαλείο ως προς αυτή την κατεύθυνση.
Σημειωτέον ότι η ΕΔΟΑΟ ιδρύθηκε το 2001 και συνίσταται από τον ΣΕΟ, που εκπροσωπεύει τους οινοποιούς και την ΚΕΟΣΟΕ, που εκπροσωπεύει τους αμπελουργούς στην Ελλάδα, με κοινό στόχο την προώθηση του επώνυμου ελληνικού κρασιού.