Ως προορισμός, η περιοχή της Καμπανίας κατέχει μια ελκυστική θέση με την τοποθεσία της μόλις 45 λεπτά από το Παρίσι και, φυσικά, το δέλεαρ των καλύτερων φυσαλίδων όλων. Αλλά εκεί που κάποτε το οικοδόμημα των καλύτερων Maisons της Σαμπάνιας στεκόταν επιβλητικά πίσω από καλά κλειστές πύλες, πολλά αρχίζουν να ανοίγουν.
Οι ευκαιρίες για την ενασχόληση «απευθείας με τον καταναλωτή» αρχίζουν να αναδύονται ως ένας νέος τρόπος για τους σύγχρονους παραγωγούς σαμπάνιας να διαφοροποιήσουν τις πηγές εισοδήματός τους αλλά και να τονώσουν τις μελλοντικές πωλήσεις σαμπάνιας, οι οποίες είναι απογοητευτικές και ανησυχητικές, τα τελευταία δύο χρόνια.
Μάλιστα, ο νέος ενθουσιασμός για τους οινόφιλους τουρίστες ωθεί τώρα σε πρωτοφανή επίπεδα επενδύσεων για την ανάπτυξη εμπειριών και φιλοξενίας σε όλη την έκταση των 34.000 εκταρίων της περιοχής.
Η Καμπανία ενηλικιώνεται ως οινικός προορισμός
Οι Taittinger, Bollinger, Thiénot και Perrier-Jouët είναι μερικά μόνο από τα μεγάλα ονόματα με βαθιές τσέπες που τροφοδοτούν τα μελλοντικά αξιοθέατα της περιοχής. Αλλά το ίδιο ισχύει και για τους μικρότερους παραγωγούς, ακόμη και για τους καλλιεργητές, οι οποίοι έχουν τα δικά τους μεγάλα σχέδια.
Πιο συγκεκριμένα, το 2020, η Taittinger ήταν επικεφαλής της αγέλης. Επανεξέτασε την εμπειρία των πελατών της και ξεκίνησε σημαντικές ανακαινίσεις το 2023, για να ανοίξει ξανά στα μέσα του 2024 με μια σειρά από εξειδικευμένες εμπειρίες που αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες της μάρκας γύρω από τον πολιτισμό, τις τέχνες και τη γαστρονομία, ακόμη και σε συνεργασία με καλλιτέχνες που έχουν ευθυγραμμιστεί. Το κερασάκι στην τούρτα θα είναι ένα νέο εστιατόριο,t «Polychrome», ένα έργο πάθους του προέδρου Vitalie Taittinger, που θα ανοίξει το 2025, όπου η έμφαση θα δοθεί στην επίδειξη της σημασίας της σαμπάνιας ως μείγμα σε γαστρονομικούς συνδυασμούς.
Κατά τους πρώτους μήνες από την έναρξη λειτουργίας του, οι ανακαινίσεις είχαν ήδη αποδώσει καρπούς. «Τα θέματα που συνδέονται με την οικονομία του οινοτουρισμού είναι σημαντικά (για τη Σαμπάνια) τόσο για την αύξηση του αριθμού των επισκεπτών όσο και για την τόνωση των πωλήσεων», λέει η επικεφαλής του τμήματος φιλοξενίας της Taittinger, Audrey Malacain.
Η Bollinger πηγαίνει τα πράγματα ένα βήμα παραπέρα, ανακοινώνοντας πέρυσι την κατασκευή ενός ξενοδοχείου 20 δωματίων και ενός νέου κέντρου φιλοξενίας που θα συμπέσει με το έτος της διακοσιοστονταετηρίδας της, το 2029. Το Maison αναμένει περισσότερους από 20.000 επισκέπτες ετησίως μόλις ολοκληρωθεί, κάτι αρκετά εξαιρετικό δεδομένου ότι δεν ήταν ποτέ ανοιχτό για το κοινό.
Η Thiénot είναι μια άλλη εταιρεία που ελπίζει να προσελκύσει τους λάτρεις του κρασιού και να αυξήσει το διεθνές προφίλ της το 2025, όταν θα ανοίξει ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων, ένα μπαρ στον τελευταίο όροφο και ένα κελάρι μήκους χιλιομέτρου στο κέντρο της Reims.
Η μελλοντική ανάπτυξη συμβαίνει τώρα
Οι ιδιωτικές επενδύσεις από τους παραγωγούς και τους επιχειρηματίες έρχονται σε μια εποχή που η περιοχή αγωνίζεται να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των ξένων για υποδομές και φιλοξενία, οι οποίοι βλέπουν την Καμπανία ως κορυφαίο «γαλλικό προορισμό παράκαμψης» από το Παρίσι από τα ταξιδιωτικά γραφεία, όπως αναφέρει η Expedia. Αυτό είναι πιθανό να γίνει ακόμη περισσότερο το 2025, καθώς η περιοχή ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 10 χρόνια από το καθεστώς παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
«Η κύρια πρόκληση για τη Reims είναι να έχει αρκετά ξενοδοχεία για να φιλοξενήσει την αύξηση των επισκεπτών, ενώ δεν θα είναι ένας μαζικός τουριστικός προορισμός», λέει η Elisa Bremont, η οποία εκπροσωπεί το Γραφείο Τουρισμού της Reims. Το 2023, 7,5 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέφθηκαν το Reims, αριθμός που αναμένουν ότι θα αυξάνεται κάθε χρόνο. «Προς το παρόν, δεν απειλούμαστε από αυτό, επειδή έχουμε νέα ξενοδοχεία που πρόκειται να ανοίξουν».
Το 2026, η Reims, ειδικότερα, αναμένει άλλη μια αύξηση των επισκεπτών, όταν ολοκληρωθούν οι μεγάλες εργασίες ανακαίνισης του Palais du Tau και του Musée des Beaux-Arts, οι οποίες θα υποστηριχθούν επίσης από την αναβάθμιση των δρόμων και τις πιο «πράσινες» επιλογές για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Το άνοιγμα ποιοτικών μπουτίκ και μεγαλύτερων ξενοδοχείων τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμίσει την ελκυστικότητα της Σαμπάνιας ως παγκόσμιας κλάσης προορισμού για τους έμπειρους ταξιδιώτες. Το πιο εκλεκτό ξενοδοχείο της περιοχής, το περίφημο Royal Champagne Hotel and Spa, βρίσκεται 20 λεπτά από την πρωτεύουσα Reims. Άνοιξε τις πόρτες του πριν από έξι χρόνια και σηματοδότησε ένα καμπανάκι για τον τουρισμό με high-end και αποκλειστικές επιλογές που δεν είχαν ξανασυμβεί ποτέ στο παρελθόν στη Σαμπάνια. Το 2023 και το 2024, εξασφάλισαν περίπου 90% πληρότητα σε μήνες αιχμής όπως ο Ιούνιος, ο Ιούλιος και ο Σεπτέμβριος και πίστωσαν το καθεστώς της Σαμπάνιας ως UNESCO και τα Maisons που «ανοίγουν σιγά σιγά τις πόρτες τους», ως κύριο πόλο έλξης για τους επισκέπτες.
«Βλέπουμε τώρα μια αγορά για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες», λέει η Jennifer Delord, διευθύντρια πωλήσεων και μάρκετινγκ του Royal Champagne Hotel and Spa. «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι μας έδωσαν την ευκαιρία να προωθήσουμε όχι μόνο την πρωτεύουσα αλλά και τα περίχωρά της. Αναμένουμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών για την επόμενη σεζόν».
Από τον παλιό κόσμο, η σαμπάνια εισέρχεται σε έναν γενναίο νέο κόσμο
Σε μια εποχή που οι πωλήσεις της Σαμπάνιας βρίσκονται σε πτώση και η διαθεσιμότητα της Σαμπάνιας ανώτερης κατηγορίας παραμένει σχετικά περιορισμένη, οι οινοτουριστικές πρωτοβουλίες της περιοχής αποτελούν την ασημένια επένδυση που έχει τη δυνατότητα να είναι ιδιαίτερα μετασχηματιστική για το μέλλον της.
Εν κατακλείδι, η δέσμευση απευθείας στον καταναλωτή αναγνωρίζεται επιτέλους ως ο βασικός πυλώνας για τους παραγωγούς στη δημιουργία μακροπρόθεσμης αφοσίωσης των πελατών μέσω της ευαισθητοποίησης και της εκπαίδευσης της μάρκας, ενώ παράλληλα δημιουργείται μια πρόσθετη ροή εισοδήματος.
