Η μείωση της κατανάλωσης κρασιού είναι διαρθρωτική και οφείλεται σε μια ανισορροπία μεταξύ του αριθμού των ανθρώπων που εγκαταλείπουν την αγορά και εκείνων που εισέρχονται σε αυτήν και δεν αφορά σε μια συνηθισμένη ύφεση που καθοδηγείται από την οικονομία. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την συζήτηση στο db του Lenz Maria Moser ο οποίος αναφέρεται σε πολλά θέματα, ειδικά τον ρόλο του ως σύμβουλος οινοποιού για την Changyu Pioneer Wine Co – το παλαιότερο και μεγαλύτερο οινοποιείο της Κίνας – με το οποίο συνεργάζεται τα τελευταία 20 χρόνια, παράγοντας μια σειρά κρασιών με την επωνυμία Chateau Changyu Moser XV. Στην αρχή της συζήτησης, υπογραμμίζει τις προκλήσεις για το εμπόριο οίνου παγκοσμίως αυτή τη στιγμή, εκφράζοντας την ανησυχία του, αλλά και την αισιοδοξία του.
Όταν ρωτήθηκε για την κατάσταση της αγοράς, δήλωσε στο db: «Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι δεν είναι απλώς μια συνηθισμένη ύφεση που καθοδηγείται από την οικονομία, είναι μια διαρθρωτική ύφεση». Εξηγώντας περαιτέρω, είπε ότι η μείωση της κατανάλωσης κρασιού οφειλόταν σε μια ανισορροπία μεταξύ του αριθμού των ανθρώπων που εγκαταλείπουν την αγορά και εκείνων που εισέρχονται σε αυτήν: «Οι baby boomers ξεκουράζονται ή πίνουν λιγότερο, ή τα κελάρια τους είναι γεμάτα», είπε, εξηγώντας την πτώση των πωλήσεων, πριν προσθέσει: «Αλλά το πρόβλημα είναι ότι η γενιά Z και X καλύπτει μόνο το μισό της θέσης που κενώθηκε από τους μεγαλύτερους σε ηλικία. Αυτό αφήνει ένα κενό».
Μια τέτοια εξέλιξη «δεν είναι πρόσφατη» σύμφωνα με τον Moser, αλλά γίνεται πιο έντονα αισθητή τώρα λόγω «των πιέσεων της κυκλικής ύφεσης», εντούτοις βλέπει την τρέχουσα αρνητική τάση ως ευκαιρία. «Είμαι θετικός άνθρωπος και βρίσκομαι σε μια εξειδικευμένη αγορά, ξέρετε, με την Κίνα, με την Αυστρία, με το Tokaji» – είπε, αναφερόμενος στο εύρος των δραστηριοτήτων του, από το Chateau Changyu Moser XV μέχρι το οινοποιείο του στο Krems και το Furmint που ονομάζεται Ma’d Moser.
Πρόσθεσε: «Μου αρέσει η προσέγγιση του Steve Jobs: έδωσε στους ανθρώπους το iPhone. Οι άνθρωποι το ήθελαν, αλλά δεν ήξεραν ότι υπήρχε ή ότι μπορούσαν να το έχουν, και ξαφνικά, ήταν άγγιγμα, άγγιγμα, άγγιγμα και αυτή ήταν η μαγική κίνηση επειδή όλα είχαν εφευρεθεί πριν, αλλά τα συνδύασε όλα και έδωσε στους ανθρώπους κάτι καινούργιο. Έμειναν έκπληκτοι και τους άρεσε, και τώρα έχουν κολλήσει, όλοι έχουμε κολλήσει σε αυτό το πράγμα με την αφή, και νομίζω ότι η βιομηχανία οίνου χρειάζεται μια στιγμή iPhone», λέγοντας χαρακτηριστικά «Δεν μπορούμε μόνο να ευχαριστήσουμε τον καταναλωτή. Δεν αρκεί να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες του. Πρέπει πραγματικά να τον ενθουσιάσουμε ξανά, όπως κάναμε τη δεκαετία του ’80 και του ’90».
Δεν είναι επανάσταση τα φυσικά, πορτοκαλί και τα αποαλκοολομένα
Όσο για το τι μπορεί να είναι αυτό, ο Moser δεν είναι σίγουρος, αλλά είναι ξεκάθαρος καθώς δεν πιστεύει ότι θα έρθει με φυσικά ή πορτοκαλί κρασιά, ούτε με αποαλκοολωμένα. «Δεν το βλέπω με φυσικά, πορτοκαλί ή χωρίς και χαμηλής περιεκτικότητας αλκοόλ, και μπορεί να κάνω εντελώς λάθος, αλλά ο κόσμος δεν πρόκειται να πίνει μόνο χωρίς και χαμηλής περιεκτικότητας αλκοόλ, αλλά, κοιτάζοντας τον τομέα της μπύρας, μπορεί να είναι 5%, αλλά δεν πρόκειται να σώσει τη βιομηχανία [οίνου], επειδή στην ουσία, αυτό που κάνουμε είναι να αντικαθιστούμε το αλκοόλ με ζάχαρη, και δεν είμαι σίγουρος αν αυτό είναι κάτι υγιές. Έτσι, όλοι πρέπει να ξύνουμε το κεφάλι μας και να μιλήσουμε με ανθρώπους, και ιδιαίτερα με τους νέους, επειδή αυτοί είναι που χάσαμε. Όταν πηγαίνω στην Κίνα, αυτό είναι το φωτεινό σημείο για μένα, επειδή βρήκα μια νέα ομάδα-στόχο που δεν υπάρχει στην Ευρώπη, η οποία είναι οι νέες γυναίκες». Κατά τον ίδιο: «Ηγούνται της επίθεσης στην Κίνα καθώς έχουν σπουδάσει στην Ευρώπη ή έχουν ταξιδέψει εκεί και φέρνουν πίσω στην πατρίδα το κρασί που θέλουν, και είναι διαφορετικό από αυτό που απολάμβαναν οι πατέρες ή οι παππούδες τους ή οι επιφανείς άνθρωποι». Στη συνέχεια, παρατήρησε: «Πίνουν κρασί επειδή τους αρέσει και όχι μόνο επειδή είναι ένα κοινωνικό ποτό ή κάτι που θα προσφερθεί ως δώρο, αυτό ήταν μέχρι πριν από δέκα χρόνια και αφορούσε σχεδόν 100% το κόκκινο κρασί. Τώρα οι περισσότεροι έμποροι λευκών κρασιών στα μισά του χρόνου και αγωνίζονται να πάρουν περισσότερα κρασιά. Και αυτή η ζήτηση καθοδηγείται βασικά από το γυναικείο στοιχείο στην αγορά, το οποίο είναι πολύ υγιές».
Για αυτόν τον λόγο, ο Moser έχει επίσης σημειώσει επιτυχία με ένα νέο κρασί από την Κίνα στην εγχώρια αγορά, και εξηγεί: «Πριν από εννέα χρόνια κάναμε λευκό Cabernet και το έκανα επειδή χρειαζόμουν ένα λευκό κρασί για την Ευρώπη». Όπως λέει είχε πει στον πρόεδρο της Changyu ότι «μια μέρα θα έρθει το λευκό κρασί», αναφερόμενος στην εγχώρια αγορά, και σήμερα «ο κόσμος το αγαπάει, και στην Κίνα επίσης», για να πρσθέσει «Δόξα τω Θεώ που το έχουμε γιατί δεν έχουμε ποικιλίες σταφυλιών από την πλευρά του λευκού αυτή τη στιγμή».
