Το Wine Market Council, σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων Vista Grande, παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας μελέτης σχετικά με τους καταναλωτές που σπάνια επιλέγουν κρασί, γνωστοί ως «διστακτικοί ως προς το κρασί» («wine hesitant»). Η ανάλυση επικεντρώθηκε σε άτομα που συνήθως προτιμούν άλλα αλκοολούχα ποτά ή που έχουν μειώσει την κατανάλωση κρασιού. Ο στόχος ήταν να ανακαλυφθούν οι λόγοι για τους οποίους αυτή η ομάδα δεν επιλέγει το κρασί και να προταθούν μέτρα για να τους προσελκύσει.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Στην πρώτη, προσδιορίστηκαν οι παράγοντες που απομακρύνουν αυτούς τους καταναλωτές από το κρασί τόσο σε μπαρ και εστιατόρια όσο και σε καταστήματα. Στη δεύτερη, αναλύθηκαν πιθανές λύσεις με ένα δείγμα 1.500 ατόμων για να μετρηθεί η αποτελεσματικότητά τους.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι, στα καταστήματα εστίασης, το 42% των ερωτηθέντων προτιμά την μπύρα και το 37% επιλέγει κοκτέιλ. Μόνο το 8% επιλέγει κρασί. Στα καταστήματα, η τάση είναι παρόμοια: η μπύρα είναι η πιο συνηθισμένη επιλογή, ακολουθούμενη από τα αποστάγματα και τα έτοιμα προς κατανάλωση ποτά. Αν και το 21% σκέφτηκε να αγοράσει κρασί, μόνο το 10% τελικά το αγόρασε.
Μεταξύ των κύριων εμποδίων που επισημάνθηκαν από τους συμμετέχοντες είναι η αναζήτηση ποτών που ταιριάζουν σε ανεπίσημες και χαλαρές καταστάσεις, καθώς και οι προσωπικές προτιμήσεις σχετικά με τη γεύση και το επίπεδο αλκοόλ. Το κρασί συνήθως συνδέεται με επίσημα δείπνα ή ειδικές γιορτές, αλλά χάνει έδαφος έναντι άλλων επιλογών στην καθημερινότητα.
Για να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση, η μελέτη προτείνει διάφορα μέτρα. Ένα από τα πιο εκτιμημένα είναι η δημιουργία κοκτέιλ με βάση το κρασί, όπως το «πόρτο & τόνικ», που επιτρέπουν την εξατομίκευση του ποτού ανάλογα με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες του καταναλωτή. Αυτή η επιλογή είναι λιγότερο εκφοβιστική και πιο διασκεδαστική για όσους δεν είναι συνηθισμένοι στο παραδοσιακό κρασί.
Μια άλλη πρόταση είναι να προσφέρονται εκπτώσεις και προσφορές σε καταστήματα και μαγαζιά, καθώς και να επιτρέπονται οι γευστικές δοκιμές πριν από την αγορά. Αυτές οι ενέργειες αποσκοπούν στη μείωση της αντίληψης του κινδύνου κατά τη δοκιμή νέων προϊόντων και στη διευκόλυνση της επιλογής.
Η έκθεση συνιστά επίσης καινοτομίες στις συσκευασίες. Οι ατομικές συσκευασίες ή οι μονοδόσεις μπορεί να είναι ελκυστικές για άτομα που ζουν μόνα ή σε μικρά νοικοκυριά, καθώς εξαλείφουν την αίσθηση ότι πρέπει να καταναλώσουν ολόκληρη τη φιάλη. Επιπλέον, αυτές οι συσκευασίες βοηθούν στον έλεγχο της κατανάλωσης και των δαπανών.
Η εποχικότητα είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας. Η προσφορά κρασιών ή κοκτέιλ προσαρμοσμένων σε κάθε εποχή του χρόνου μπορεί να αυξήσει το ενδιαφέρον του κοινού. Πρόσφατα παραδείγματα περιλαμβάνουν κρασιά με γεύσεις χαρακτηριστικές του φθινοπώρου ή ειδικά κοκτέιλ για τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της μελέτης, αυτές οι στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν στην προσέλκυση νέων καταναλωτών και να ανακόψουν την πτώση των πωλήσεων κρασιού, ειδικά μεταξύ των νέων. Το κλειδί είναι να προσαρμόσουμε την προσφορά στις τρέχουσες προτιμήσεις και να διευκολύνουμε την πρόσβαση στο προϊόν μέσω πιο ευέλικτων μορφών και καινοτόμων προτάσεων.
Ο τομέας του κρασιού παρατηρεί πώς άλλες κατηγορίες έχουν καταφέρει να αναπτυχθούν χάρη στη διαφοροποίηση και την προσαρμογή στις νέες τάσεις. Η έκθεση επισημαίνει περιπτώσεις όπως αυτές της Boston Beer ή της Gallo, εταιρείες που έχουν επεκτείνει με επιτυχία τη γκάμα τους σε άλλα είδη ποτών. Οι ειδικοί θεωρούν ότι δεν είναι όλες οι λύσεις εφαρμόσιμες σε όλους τους παραγωγούς, αλλά υπογραμμίζουν ότι κάθε πρόοδος προς μια μεγαλύτερη προσαρμογή μπορεί να είναι θετική για την προσέγγιση του κρασιού σε νέα κοινά.
