Ο 32χρονος προγραμματιστής Κάουα Μορέιρα από το Σάο Πάολο δηλώνει ότι αγοράζει πλέον αποστάγματα μόνο από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. «Παλιά προτιμούσα τις μικρές κάβες, αλλά τώρα φοβάμαι μήπως τα ποτά είναι νοθευμένα. Προτιμώ να ψωνίζω από μεγάλα καταστήματα όπου εμπιστεύομαι την προέλευση», αναφέρει.
Ειδικότερα, τα ράφια των σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να γεμίζουν με αδιάθετα μπουκάλια αποσταγμάτων, γεγονός που οδηγεί πολλούς λιανοπωλητές να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις. Ο Αντόνιο Φερέιρα, περιφερειακός διευθυντής μεγάλης αλυσίδας, σημειώνει πως η κατάσταση είναι ανησυχητική ενόψει των εορτών. «Η περίοδος αυτή συνήθως έχει αυξημένες πωλήσεις, όμως φέτος υπάρχει ο κίνδυνος να μας μείνει αδιάθετο απόθεμα και για την επόμενη χρονιά», σχολιάζει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, μετά από άνοδο 4,9% μέχρι τον Αύγουστο, ο κλάδος των αποσταγμάτων κατέγραψε πτώση 25% στις εθνικές πωλήσεις μεταξύ 28 Σεπτεμβρίου και 11 Οκτωβρίου, την περίοδο που τα πρώτα περιστατικά ήρθαν στο φως. Στην ευρύτερη περιοχή του Σάο Πάολο, οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 45,3%, επηρεάζοντας σημαντικά τα συνολικά νούμερα της χώρας. «Το Σάο Πάολο είναι μια από τις μεγαλύτερες καταναλωτικές αγορές της Βραζιλίας, επομένως ο αντίκτυπος εκεί έχει τεράστια σημασία», εξηγεί ο αναλυτής αγοράς Μάριο Ρουτζιέρο.
Τα πιο πληγέντα προϊόντα είναι το τζιν, η βότκα και το ουίσκι, με μείωση πωλήσεων έως και 35% σε εθνικό επίπεδο και σχεδόν 60% στην πρωτεύουσα. Τα μπαρ του Σάο Πάολο αναφέρουν πτώση 35% στην κατανάλωση αποσταγμάτων, ενώ αρκετοί πελάτες αποφεύγουν τα ποτά αυτά από φόβο για πιθανή νοθεία.
Παράλληλα, ο Γουάντερλεϊ Ρομάνο, συνιδιοκτήτης του γνωστού μπαρ Salve Jorge, παραδέχεται ότι η εμπιστοσύνη δεν αποκαθίσταται εύκολα. «Οι πελάτες επιστρέφουν σταδιακά. Τα παλιά, αξιόπιστα μπαρ αρχίζουν σιγά σιγά να κερδίζουν ξανά το κοινό τους», σημειώνει.
Μέχρι στιγμής, οι υγειονομικές αρχές έχουν επιβεβαιώσει 47 περιστατικά δηλητηρίασης από μεθανόλη, ενώ διερευνώνται άλλα 57 ύποπτα κρούσματα. Η κρίση έχει φέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο Ρουτζιέρο υπογραμμίζει πως η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης περνά μέσα από τον έλεγχο της προέλευσης των προϊόντων. «Η λύση είναι οι επαγγελματίες να συνεργάζονται αποκλειστικά με νόμιμους προμηθευτές και να δείχνουν στους καταναλωτές από πού προέρχεται κάθε ποτό», αναφέρει.
Τέλος, καθώς η έρευνα για την προέλευση των νοθευμένων ποτών συνεχίζεται, η βραζιλιάνικη αγορά προσαρμόζεται. Παρά την κρίση στα αποστάγματα, οι πωλήσεις κρασιού καταγράφουν απροσδόκητη άνοδο, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε ποιοτικότερα και ασφαλέστερα ποτά. Οι παραγωγοί ελπίζουν ότι αυτή η αλλαγή συνηθειών μπορεί να αποτελέσει αφορμή για μακροπρόθεσμη ενίσχυση του εγχώριου οινικού τομέα.