Νέες προκλήσεις ωστόσο, είναι μπροστά και τα θετικά αυτά στοιχεία θα πρέπει να αποτελέσουν το «βατήρα» πάνω στον οποίο θα πατήσουν οι εμπλεκόμενοι με τον κλάδο, για ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια στην παραγωγή και στην προώθηση ποιοτικών επώνυμων οίνων, «με αιχμή του δόρατος» τους ΠΟΠ και ΠΓΕ και την αξιοποίηση της μοναδικότητας και διαφορετικότητάς τους, όπως τονίστηκε στο πρόσφατο συνέδριο για τον ελληνικό οίνο, που οργάνωσε η ΕΔΟΑΟ στη Θεσσαλονίκη.
«Η αξιοποίηση των ευκαιριών που δίνουν τα προγράμματα προβολής και προώθησης, όπως και ο συντονισμός των φορέων, είναι αναγκαίος ώστε να μην υπάρχουν κενά διαστήματα και ταυτόχρονα οι δράσεις να είναι συμπληρωματικές για να έχουμε το μέγιστο αποτέλεσμα», τόνισε στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ, Κωνσταντίνος Ευσταθίου.
Στην «απάντηση» που πρέπει να δώσει το ελληνικό κρασί στις αλλαγές συμπεριφοράς των καταναλωτών που καταγράφεται στη μετα-covid19 εποχή, αναφέρθηκε ο Λάμπρος Παπαδημητρίου, γενικός διευθυντής στο Κτήμα Σιγάλα και εμπορικός διευθυντής του Κτήματος Κυρ Γιάννη.
«Οι καταναλωτές ξοδεύουν πιο πολλά και για πιο ακριβά και ιδιαίτερα προϊόντα, περνώντας πολύ περισσότερο χρόνο μπροστά στις οθόνες τους. Το ελληνικό κρασί είναι boutique, είναι niche, είναι εξωτερικό και small is beautiful, οπότε απαντά στο κάτι ξεχωριστό. Στη ψηφιακή εποχή όμως δεν έχουμε απαντήσει ακόμη ούτε με εικόνες, ούτε με βίντεο ή καμπάνιες που να αγγίζουν το νέο καταναλωτή κι αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση, ενώ πιο δυναμικά πρέπει να απαντήσουμε και στο κομμάτι της αειφορίας» σημείωσε ο κ. Παπαδημητρίου, ζητώντας, ταυτόχρονα, στήριξη και λύσεις σε θεσμικά θέματα και χρηματοδότησης.
Το πώς θα καταστεί δυνατό να παραμείνουν μοναδικές οι ελληνικές ποικιλίες από τις οποίες παράγονται οίνοι ΠΟΠ και ΠΓΕ, λόγω και των πιέσεων της κλιματικής μεταβολής, ανέλυσε η δρ Μαριτίνη Σταυρακάκη επίκουρη καθηγήτρια του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. «Η νέα προσέγγιση ξεκινά από την ταυτοποίηση των ποικιλιών με μοριακές
μεθόδους, τη μελέτη της συμπεριφοράς τους εντός ενός συγκεκριμένου terroir για μπορούμε να καταλήξουμε μετά στο φαινολικό προφίλ και στο πώς θα αυτό θα εκφραστεί στο τελικό προϊόν χρήσης», επισήμανε, αναδεικνύοντας και την καίρια επιρροή των καλλιεργητικών πρακτικών.
«Δύο σε ένα» το νέο πρόγραμμα για τις επενδύσεις σε οινοποιίες
Ως ενιαίο πρόγραμμα πρόκειται να βγει στον «αέρα» η επόμενη δράση για την ενίσχυση των επενδύσεων στον οινοποιητικό τομέα, στην οποία θα «συγχωνευτούν» το πρόγραμμα για τις επενδύσεις οινοποιητικών επιχειρήσεων σε τεχνολογίες αιχμής, στη βελτίωση της ποιότητας του οίνου και στο marketing του και η νέα παρέμβαση για την προώθηση επενδύσεων για την ενίσχυση της βιωσιμότητας της οινοπαραγωγής. Τα διαθέσιμα κονδύλια, για την επικείμενη προκήρυξη αθροιστικά, σε 7,2 εκατ. ευρώ και αναμένεται να «τρέξει» μέχρι το προσεχές φθινόπωρο.
Τη σχετική αναφορά έκανε Αλεξάνδρα Πετροπούλου, προϊσταμένη στο Τμήμα Αμπέλου & Οίνου του ΥπΑΑΤ, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, πως οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να προσέξουν στο φάκελό τους να καλύπτουν τουλάχιστον 20% του προϋπολογισμού της επένδυσης με δράσεις, που έχουν σχέση με τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, τη χρήση ΑΠΕ, βιομάζας για την εξοικονόμηση ενέργειας και την κυκλική οικονομία, ειδάλλως το αίτημά τους θα απορρίπτεται.
Χρηματοδοτικά εργαλεία
Στις αλλαγές που έχουν επέλθει στα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των οίνων με Γεωγραφική Ένδειξη, αναφέρθηκε ο Νίκος Ταβουλάρης, Διευθυντής προώθησης αγροτικών προϊόντων. Όπως εξήγησε τα εργαλεία σε επίπεδο κράτους – μέλους, έχουν ενσωματωθεί σαν τεχνικό δελτίο στο στρατηγικό σχέδιο της νέας ΚΑΠ για την περίοδο 23-27, ως «παρέμβαση INFOR 58 1». «Διαρκούν 1 έως 3 χρόνια και ο προϋπολογισμός τους στη νέα περίοδο θα μπορεί συνολικά να φτάσει στα 2,8 εκατ. ευρώ, καθώς 1,4 εκατ. ευρώ είναι η συμμετοχή της Ένωσης», είπε και σημείωσε πως η διαφοροποίηση σε σχέση με πριν είναι ότι το ποσό του προϋπολογισμού είναι ελαφρώς μειωμένο και δεν επιτρέπεται η χρήση εμπορικών επωνυμιών.
Η σημασία του οινοτουρισμού για την προώθηση του ελληνικού οίνου, και την τόνωση των οικονομιών στις περιοχές με οινοποιεία, αποτέλεσε αντικείμενο στην ενότητα για τη δράση «οι δρόμοι του κρασιού», με
τους ομιλητές να τονίζουν την ανάγκη να τύχει σοβαρού σχεδιασμού και συνεργασίας μεταξύ αμπελουργών, οινοποιών και των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, ενώ κοινό αίτημα ήταν να αξιοποιηθεί και το δυναμικό των 30 εκατ. τουριστών, ώστε με τις κατάλληλες ενέργειες να μετατραπούν σε «πρεσβευτές» του επώνυμου ελληνικού κρασιού.
Στην κατεύθυνση αυτή κομβικό ρόλο, μέσα από την εκπαίδευση των εμπλεκόμενων και τη σύνδεση του κλάδου με τον πολιτισμό, μπορεί να διαδραματίσει η Ακαδημία Οίνου που ετοιμάζει η ΕΔΟΑΟ και όπως είπε ε ο πρόεδρος του ΣΕΟ, δρ. Γιάννης Βογιατζής, θα είναι λειτουργική έως το τέλος του έτους. Στο πλαίσιο του συνεδρίου βραβεύτηκε ο Γιάννης Μπουτάρης, ως μια κορυφαία προσωπικότητα του ελληνικού οίνου.