Στις οινοπαραγωγές χώρες, η κατανάλωση κρασιού αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από την μπύρα, τα διάφορα coctails κ.λπ. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η κάνναβη είναι αυτή που αλλάζει την κατάσταση. Δημοσιεύτηκε από τον Rob McMillan, ιδρυτή του τμήματος κρασιού της Silicon Valley Bank, μια μελέτη της Gallup που αναφέρει τον Ιούλιο του 2023 ότι «το 40% των ενηλίκων υποστηρίζει ότι η κάνναβη δεν είναι επιβλαβής, ενώ μόνο το 16% αναφέρει ότι το αλκοόλ δεν είναι επιβλαβές. Το 50% θεωρεί το αλκοόλ επιβλαβές με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σε σύγκριση με το 35% για τη μαριχουάνα. Η επικινδυνότητα θεωρείται πολύ υψηλή για το 30% των ερωτηθέντων, για το αλκοόλ σε σύγκριση με το 23% για την κάνναβη. Εν ολίγοις, «η κάνναβη είναι ένα πιθανό υποκατάστατο του κρασιού. Όταν οι ενήλικες ρωτήθηκαν πόσο επιβλαβές είναι το αλκοόλ και το κρασί, οι ενήλικες ερωτηθέντες βαθμολόγησαν το αλκοόλ ως πιο επιβλαβές από τη μαριχουάνα», συνοψίζει ο Rob McMillan.
Επιπλέον, η Gallup συνέκρινε τις απόψεις των καταναλωτών σχετικά με την επίδραση του αλκοόλ στην υγεία μεταξύ 2018 και 2023: «όσοι ήταν άνω των 55 ετών, που μπορεί να έχουν δει την εκπομπή 60 Minutes [στο γαλλικό παράδοξο το 1991 στο CBS] έχουν διατηρήσει τις απόψεις τους αμετάβλητες. Το μήνυμα κατά του αλκοόλ από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), ωστόσο, λειτουργεί. Περισσότεροι από τους μισούς από τους νεαρότερους καταναλωτές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση αλκοόλ, ακόμη και με μέτρο, είναι κακή για την υγεία» αναφέρει ο Rob McMillan, ο οποίος βασίζεται και πάλι στο Gallup: «Το 52% των ατόμων ηλικίας 21-34 ετών θεωρούν ότι η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ είναι κακή για την υγεία (έναντι 34% το 2018). Για τις ηλικίες 35-54 ετών, επίσης η διαφορά ανήλθε από 26% σε 39% εντός 5 ετών. Για όσους είναι άνω των 55, αυξάνεται από 26 σε 29%».
Το αλκοόλ είναι ο νέος καπνός
«Μερικές φορές ακούμε ότι «το αλκοόλ είναι ο νέος καπνός», ένα προϊόν που θα μπορούσε να δαιμονοποιηθεί και να εξαφανιστεί από τη μαζική κατανάλωση» επιβεβαίωσε πρόσφατα ο Martin Cubertafond, σύμβουλος στρατηγικής και λέκτορας στο Sciences-Po. Μια αποδόμηση που αυξάνεται επίσης μεταξύ των καταναλωτών αλκοόλ: το 35% των ατόμων ηλικίας 21 έως 49 ετών δεν καταναλώνουν ποτέ κρασί (έναντι 14% άνω των 70 ετών) σύμφωνα με μελέτη του Wine Market Council (το 2022). Τόσο για λόγους υγείας όσο και για δημοσιονομικούς λόγους, «το κρασί είναι λιγότερο προτιμώμενο για αυτούς τους καταναλωτές από άλλες επιλογές», αναφέρει ο Rob McMillan, ο οποίος τονίζει ότι «υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν για να κατανοηθούν τα διακριτικά κίνητρα των καταναλωτών αλκοόλ που κάνουν τη συνειδητή επιλογή να καταναλώσουν λιγότερο κρασί».
Πηγή: ΚΕΟΣΟΕ