Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Στοιχεία για την γέννηση της ετικέτας κρασιού

Η εμφάνιση της ετικέτας, όπως την γνωρίζουμε σήμερα, συμπίπτει με την επινόηση της λιθογραφίας. Πιο συγκεκριμένα τοποθετείται στη διαδικασία συσκευασίας των καλύτερων crus κρασιών στη Γαλλία, την εποχή της άνθισης της βιομηχανικής υαλουργίας, τον 17o αλλά κυρίως τον 18o αιώνα.

Credit photo Marilia-Ferraz

Υπάρχει και η παράδοση που αφορά σκαλίσματα σε φιάλες, που προϋπήρχε της ετικέτας με λιθογραφία. Το σκάλισμα στη φιάλη συνήθως υποδείκνυε το όνομα του ‘’χορηγού’’, παρά την προέλευση του προϊόντος (“Vins de Constance, με την προέλευση του σερβιρίσματος στα τραπέζια της βασίλισσας Μαρίας-Αντουανέττας, που έφεραν τη σφραγίδα του βασιλικού σήματος χαραγμένου στο γυαλί”, με το οποίο μπορούσαμε ακόμα να σερβιριστούμε στο Café Anglais στα μέσα του XIX αιώνα, σύμφωνα με τον Felix Duquesnel).

H λιθογραφία εφευρέθηκε στην Γερμανία από τον Aloys Senefelder, το 1796. Στη Γερμανία εμφανίστηκαν πολύ σύντομα οι πρώτες ετικέτες, αλλά αναπτύχθηκαν πιο γρήγορα στη Καμπανία και στο Bordeaux. Άμεσοι κληρονόμοι των μεταλλικών πλακών σκαλισμένων στο περιλαίμιο των καραφών, αυτές οι ετικέτες, μεγάλης ‘’νηφαλιότητας’’, φέρουν το μοναδικό όνομα του κρασιού και πιο σπάνια, μια ημερομηνία. Βρίσκουμε στο μουσείο Vin de Bourgogne στη Beaune, ετικέτες από τη σοδειά 1798 και στο Bordeaux (Commanderie de Bontemps), άλλες από το έτος 1800. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν κάποια έτη νωρίτερα… Κάποιες δεκαετίες αργότερα εμφανίζονται, κυρίως στη Καμπανία, ετικέτες πιο δουλεμένες, ‘’υπόδουλες’’ του πρεστίζ του ποτού και της απόλαυσης για τα οποία είναι προορισμένο. Έπρεπε όμως να περιμένουμε μέχρι το τέλος της χιλιετίας 1800 για να παρεβρεθούμε στην επισημοποίηση και διεύρυνση της γραφικής τέχνης, που μέχρι τότε αποτελούσε απλά πόλο έκφρασης. 

Ποια είναι όμως η προέλευση της λέξης ετικέτα; Oρίστε η ετυμολογία που προτάθηκε από τον CNRTL. To 1387, στην ετικέτα αναγράφεται: ‘’δοκάρι που χρησιμεύει ως στόχος σε κάποια παιχνίδια’’. Τo 1435 εμφανίζεται σαν εξέλιξη η έννοια του ‘’μικρή ταμπέλα (που υποδεικνύει το περιεχόμενο ενός αντικειμένου)’’. Σήμερα, στο κόσμο του κρασιού, η ετικέτα κατέχει έναν επίσημο ορισμό, που έχει προταθεί από τον OIV (Διεθνής οργανισμός Οίνου και Αμπέλου) : ‘’ετικέτα’’ : κάθε χαρτί, μάρκα, εικόνα ή άλλο περιγραφικό υλικό, γραφτό, εκτυπωμένο, χαραγμένο ή εφαρμοσμένο στο περιτύλιγμα ενός κρασιού ή που έρχεται μαζί με αυτό.

 

Αρχικό κείμενο από το βιβλίο “Les Arts et les métiers de la vigne et du vin” των Danielle Cornot, Michael Pouzenc και Pierre Strehaiano

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το πράσινο φως σε μια γαλλική πρωτοβουλία ύψους 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, που αποσκοπεί στη στήριξη των εξαγωγών οίνου και αλκοολούχων...

REPORTS

Το νέο βιολογικό λευκό κρασί La Grande Bleue, του κτήματος Gerard Bertrand προέρχεται από τους αµπελώνες IGP Méditerranée, και αποτελεί µια πραγµατική αντανάκλαση του...

REPORTS

Ο Prosecco έχει γίνει ένας από τους πιο αναγνωρισμένους αφρώδεις οίνους της Ιταλίας, κερδίζοντας έδαφος στις διεθνείς αγορές και ξεπερνώντας ακόμη και τη σαμπάνια...

REPORTS

Ψηφίστηκε, αλλά δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί: τα κεφάλαια που διατέθηκαν για την αναδιάρθρωση των οινοποιητικών συνεταιρισμών δεν έχουν ακόμη εκταμιευτεί και θα πρέπει να...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Ευνοϊκές για την ανάπτυξη του ωΐδιου παρουσιάζονται οι καιρικές συνθήκες και τα βλαστικά στάδια που επικρατούν σε όλες τις αμπελουργικές ζώνες της Κρήτης, και...

REPORTS

Η ποιότητα του επώνυµου κρασιού στην Ελλάδα βαίνει βελτιούµενη µε την απήχησή του στις διεθνείς αγορές να αυξάνεται. Ωστόσο, οι οινοποιοί στη χώρα µας...

REPORTS

Η ετικέτα «Μπλε Τρακτέρ» από το Κτήμα Κυρ-Γιάννη είναι ο πρωταγωνιστής της πρώτης καμπάνιας βιωσιμότητας στο ελληνικό κρασί. Μέσω της καμπάνιας αυτής το γνωστό...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Το Φεστιβάλ “Οινοξένεια” κλείνει φέτος 12 χρόνια παρουσίας στα πολιτιστικά δρώμενα της Ελλάδας, έχοντας καταφέρει να καταξιωθεί σε ένα αγαπημένο θεσμό που προωθεί και...