Στα νέα πορτρέτα που δημιουργούνται από Βρετανούς και Αμερικανούς καταναλωτές, το Wine Intelligence αποκαλύπτει ότι οι συνηθισμένοι πότες γερνούν και ότι υπάρχει μια αυξανόμενη πόλωση μεταξύ νέων καταναλωτών με υψηλή εμπλοκή και περιθωριακών ποτών.
Με την πρώτη ματιά, ο δυναμισμός που παρατηρήθηκε σε πολλές αγορές κρασιού το 2020 φαίνεται να προμηνύει καλές εξελίξεις. Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση της βρετανικής εταιρείας Wine Intelligence, ανακαλύπτει μόνο πιο ανησυχητικές υποκείμενες τάσεις, και ιδίως το γεγονός ότι το κρασί εξαρτάται όλο και περισσότερο από τη δημογραφία γήρανσης για να εξασφαλίσει τον όγκο του. Για παράδειγμα, το 2010 στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 32% των τακτικών καταναλωτών κρασιού ήταν 55 ετών και άνω, ενώ το 28% από αυτούς ήταν μεταξύ 21 και 34 ετών. Δέκα χρόνια αργότερα, σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί που πίνουν κρασί τουλάχιστον μία φορά το μήνα είναι 55 ετών και άνω. Το φαινόμενο είναι ακόμη πιο έντονο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το μερίδιο άνω των 55 ετών αυξήθηκε από 37 σε 56%, ενώ μεταξύ των ηλικιών 18-34 μειώθηκε από 24%σε 14%.
Προφανώς, υπάρχουν ελαφρυντικές περιπτώσεις: κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο πληθυσμός αυξήθηκε και στις δύο χώρες και γενικά γερνάει. Ομοίως, το κρασί καθιερώθηκε πάντα ως το ποτό επιλογής μεταξύ των καταναλωτών που πλησιάζουν τα σαράντα τους. Σύμφωνα όμως με τους Βρετανούς αναλυτές, αυτές οι δύο τάσεις δεν αρκούν για να εξηγήσουν την προκατάληψη προς ένα παλαιότερο κοινό: πράγματι, το φαινόμενο δεν αναπαράγεται παντού. Ο αριθμός των καταναλωτών κρασιού μεταξύ των νέων ενηλίκων αυξάνεται, για παράδειγμα, στον Καναδά. στην Αυστραλία, η μέτρια μείωση – είναι διαδεδομένη σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Από την άλλη πλευρά, η Σουηδία, όπου οι άνω των 55 ετών αποτελούν πλέον το μεγαλύτερο τμήμα καταναλωτών, αναπαράγεται το αμερικανικό και το βρετανικό πρότυπο.
Μια επιτακτική ανάγκη προσαρμογής
Ομολογουμένως, το 2020 ήταν κάθε άλλο παρά τυπική χρονιά. Οι ευκαιρίες για κατανάλωση εκτός σπιτιού, που συχνά ευνοούνταν από τους νέους, ήταν συχνά σε αδιέξοδο πέρυσι και τα οικονομικά προβλήματα που προκαλούνταν από την πανδημία επηρέαζαν συχνά τους νέους. Αλλά η νέα έκδοση των “Πορτρέτων” που παράγεται από το Wine Intelligence στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο υπογραμμίζει πάνω απ ‘όλα μια βαθιά αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των νέων και μια πόλωση των καταναλωτικών τμημάτων. Όσοι καταναλώνουν τακτικά κρασί έχουν την τάση να αφιερώνουν περισσότερα ποσά σε αυτό, να εμπλέκονται περισσότερο στην κατηγορία και να δείχνουν περισσότερη εμπιστοσύνη στην επιλογή των προϊόντων τους, ακόμα κι αν το επίπεδο γνώσης τους δεν έχει βελτιωθεί πραγματικά. Τα τελευταία δέκα χρόνια, αντίθετα, οι νέοι δεν έχουν εξαφανιστεί από την κατηγορία του κρασιού, αλλά το ρεπερτόριο των προϊόντων τους έχει επεκταθεί, ιδίως – για τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο σήμερα – σε “σκληρά seltzers” και άλλα έτοιμα προς κατανάλωση ποτά. Επιπλέον, οι νέοι είναι πιο ευαίσθητοι στη μέτρια κατανάλωση από τους προκατόχους τους, ακόμη και στην αποχή.
Από τα παραπάνω διατυπώνεται και η παρατήρηση του Wine Intelligence: “Οι πιο διορατικοί παράγοντες του κλάδου εφαρμόζουν ήδη στρατηγικές προσαρμογής, για παράδειγμα προσφέροντας μια σειρά από χαμηλά αλκοολούχα ή μη αλκοολούχα προϊόντα, με μεγαλύτερη έμφαση στη χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θερμίδες και τη μείωση των σακχάρων … ή δέχονται ότι η αγορά κρασιού θα συρρικνωθεί με την πάροδο των ετών, αλλά με μεγαλύτερη προνομιακή αξία των προϊόντων που διατίθενται στο εμπόριο σε καταναλωτικό τμήμα πιο άνετο με ψηφιακό και υψηλό εισόδημα ». Οι νέοι ήδη δείχνουν έτοιμοι να ξοδέψουν περισσότερα για καθημερινά κρασιά, να βγουν στην αγορά για ειδικές περιστάσεις και να προωθήσουν την τοπική παραγωγή. “Για παίκτες που προσφέρουν προϊόντα με χαμηλό κόστος, συνηθισμένα και χωρίς διαφοροποίηση, αυτές οι δημογραφικές αλλαγές υποδηλώνουν ένα πιο περίπλοκο μέλλον” καταλήγουν οι αναλυτές.