Οι βασικές αγορές εξαγωγών, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Αυστραλία, που συγκεντρώνουν πάνω από το 70% των πωλήσεων, εμφάνισαν περιορισμένη ανάπτυξη. Στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη αγορά για το νεοζηλανδικό κρασί, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 3% στα 762 εκατ. δολάρια ΝΖ (441 εκατ. δολάρια ΗΠΑ), πριν καν αποτυπωθεί η επίδραση των νέων δασμών που επιβλήθηκαν φέτος.
Αντίθετα, οι νέες και δευτερεύουσες αγορές κινήθηκαν πολύ πιο δυναμικά. Στην Κίνα οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 47% (56 εκατ. δολ. ΝΖ), ενώ στη Νότια Κορέα σχεδόν διπλασιάστηκαν φτάνοντας τα 44 εκατ. δολ. ΝΖ. Συνολικά, οι νέες αγορές κατέγραψαν άνοδο 17%, δείχνοντας τη σημασία της διαφοροποίησης.
Παρά τις δυσκολίες, ο κλάδος εξακολουθεί να απολαμβάνει ισχυρή διεθνή φήμη. Ο πρόεδρος της New Zealand Winegrowers, Φάμπιαν Γιούκιτς, υπογράμμισε ότι οι παραγωγοί κινούνται σε «ένα σύνθετο και αβέβαιο περιβάλλον», τονίζοντας όμως πως η καλή εικόνα των κρασιών της χώρας στις αγορές δίνει ισχυρή βάση για το μέλλον.
Παράλληλα, η έκθεση σημείωσε επίσης ότι η παγκόσμια τάση για πιο ελαφρά και δροσιστικά στυλ κρασιού ευνοεί ιδιαίτερα τη Νέα Ζηλανδία, επιτρέποντας στους παραγωγούς να συνδεθούν με τη νέα γενιά καταναλωτών. Παράλληλα, οι προκλήσεις παραμένουν: υψηλό κόστος παραγωγής, αυξημένα αποθέματα και οικονομική αβεβαιότητα.
Στην εγχώρια αγορά η εικόνα δεν ήταν καλύτερη. Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης αυξήθηκαν κατά 25% την τελευταία τετραετία, ενώ η κατανάλωση κρασιού από τους Νεοζηλανδούς μειώθηκε, αντικατοπτρίζοντας αλλαγές στον τρόπο ζωής και στις αγοραστικές συνήθειες. Μοναδικό θετικό στοιχείο αποτελεί ο οινικός τουρισμός, καθώς πάνω από το ένα τέταρτο των επισκεπτών συμμετέχει σε γευσιγνωσίες σε οινοποιεία.
Τέλος, η φετινή σοδειά ήταν πλούσια, αλλά μεγάλο μέρος των σταφυλιών έμεινε ατρύγητο, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης και της προσεκτικής στάσης των οινοποιείων. Ωστόσο, οι καιρικές συνθήκες με ζεστές, ξηρές μέρες και δροσερές νύχτες δημιουργούν εξαιρετικές προοπτικές για την ποιότητα των κρασιών του τρύγου 2025.
Πληροφορίες: thedrinksbusiness.com
