Η εναρκτήρια εκδήλωση της νέας σειράς ProWein Business Talks πραγματοποιήθηκε την 1η Οκτωβρίου και συμμετείχαν τρεις διεθνείς εμπειρογνώμονες: ο Daniel Freund, διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού εισαγωγέα και διανομέα κρασιού Weinkontor Freund, ο Antonio Graça, επικεφαλής Ε&Α της Sogrape, Πορτογαλία, και ο Paul Mabray, «οραματιστής μελλοντολόγος» της αμερικανικής οινοβιομηχανίας. Η συζήτηση ασχολήθηκε με τα οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης, ιδίως στην online αφήγηση ιστοριών. Όμως και οι τρεις εμπειρογνώμονες εξέφρασαν επιφυλακτικότητα σχετικά με τη χρήση της για τη «γευσιγνωσία» κρασιών για τον προσδιορισμό της χημικής τους σύνθεσης και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει αντιληπτή από τους καταναλωτές.
«Είναι αδύνατο να υπολογίσουμε όλα τα διαφορετικά κρασιά σε συνδυασμό με όλες τις εξωτερικές επιδράσεις, είτε πρόκειται για το φαγητό που τρώτε, μια κακή μέρα, μια καλή μέρα, τις περιβαλλοντικές μυρωδιές, αν είστε άρρωστος, για να μην αναφέρουμε τα εκατομμύρια μπουκάλια κρασιών που βγαίνουν κάθε χρόνο. Είναι άχρηστη επιστήμη να υποθέσουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια μηχανή συστάσεων που θα επιτρέπει σε κάποιον να προσδιορίσει με ακρίβεια αν ένα κρασί θα είναι καλό ή όχι. Μπορείς να κάνεις κάποιες βασικές εκτιμήσεις, να κάνεις γενετικό προφίλ των καλύτερων κρασιών εκεί έξω και να φτιάξεις ένα κρασί που μοιάζει με αυτό το κρασί, αλλά από ένα εργαλείο σύστασης για τον καταναλωτή, είναι καθαρή επιστήμη σκουπίδια».
Παράλληλα, ο Graça έκανε τη διάκριση μεταξύ «ντετερμινιστικών» και «πιθανολογικών» συστάσεων κρασιού. «Νομίζω ότι το να προσπαθείς να βρεις την προτίμηση για ένα κρασί από τη χημική του σύνθεση ανοησία, διότι δεν είναι η χημική σύνθεση που σε κάνει να σου αρέσει ένα κρασί», υποστηρίζει ο ίδιος. «Είναι η αντίληψή σας και τα συναισθήματά σας, και αυτά έχουν να κάνουν με τις αναμνήσεις σας, τις εμπειρίες σας και τις διαθέσεις σας. Επομένως, δεν μπορείτε πραγματικά να το μοντελοποιήσετε αυτό, αλλά μπορείτε να διοχετεύσετε την πλούσια ποικιλία των κρασιών που είναι διαθέσιμα σε κάτι που έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να ταιριάζει με την προτίμηση του καταναλωτή».
Φτάνουμε, συνέχισε, στο σημείο όπου οι αλγόριθμοι «σας γνωρίζουν καλύτερα από ό,τι εσείς γνωρίζετε τον εαυτό σας», αναφερόμενος στην ικανότητα του YouTube Music ή του Spotify, για παράδειγμα, να προβλέπουν με ακρίβεια ποια μουσική μπορεί να σας αρέσει. «Δεν πρόκειται να παρέχετε ένα κρασί που έχει μια σύνθεση που το κάνει επιτυχία, αλλά πρόκειται να παρέχετε μια σειρά από επιλογές που έχουν μεγάλη πιθανότητα να ικανοποιήσουν τα γούστα τους, και μπορείτε να το μετατρέψετε αυτό σε μια εφαρμογή που θα συμβουλεύει τον καταναλωτή».
Ωστόσο, η θεμελιώδης διαφορά είναι ότι η μουσική μπορεί να αναλυθεί και να μετρηθεί από μια μηχανή με πολύ μικρό κίνδυνο αν δεν σας αρέσουν οι προτάσεις της, πρόσθεσε ο Mabray. «Η παράδοση κρασιού δεν είναι μηδενικού κινδύνου. Κοστίζει χρήματα, χρόνο και ενέργεια».
Για τον Daniel Freund πιστεύει ότι η πιο σημαντική αλλαγή στην ψηφιοποίηση του κρασιού δεν θα είναι η ικανότητά του να «δοκιμάζει» κρασιά, αλλά η ικανότητά του να ενισχύει την αφήγηση ιστοριών. «Υπάρχουν πάντα δεδομένα και αναλυτικές προκλήσεις που προσπαθούν να κατηγοριοποιήσουν το κρασί ανάλογα με τη χημική του σύσταση και όλες αποτυγχάνουν στο τέλος, επειδή είναι κάτι πολύ περισσότερο από το να έχεις τα κομμάτια που συνδυάζονται για να σου πουν αν σου αρέσει αυτό το προϊόν. Υπάρχει πολλή γεύση, αλλά υπάρχει και πολλή ιστορία γύρω από αυτό».
Στο μέλλον, η αφήγηση ιστοριών γενικά «θα υποστηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από την τεχνητή νοημοσύνη», λέει, επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η «ιστορία» ενός κρασιού, καθιστώντας την πιο εύκολα προσβάσιμη στους καταναλωτές που αναζητούν κρασιά. «Όλοι έχουμε συνηθίσει να αναζητούμε πράγματα στο διαδίκτυο με μερικές λέξεις-κλειδιά και παίρνουμε λίστες», εξηγεί. «Στην επιχείρηση κρασιού παίρνουμε εκατοντάδες διαφορετικά κρασιά που ταιριάζουν με αυτό που ψάχνουμε. Αυτό που θα αλλάξει είναι ότι θα εμπλακούμε σε κάποιο είδος διαλόγου που θα μπορεί να συνθέσει σιγά-σιγά αυτό που ψάχνουμε. Αυτός ο διάλογος θα είναι κάτι καινούργιο, εξετάζοντας πώς να προτείνουμε και πώς να βρούμε το σωστό κρασί. Νομίζω ότι ένα κρασί που θα συνθέτει όλα τα δεδομένα, όχι τα χημικά δεδομένα, αλλά όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το οινοποιείο, αυτό θα είναι διαθέσιμο σε έναν διάλογο που θα είναι εν μέρει ψηφιακός στο μέλλον».
Ευρύτερα, η ψηφιοποίηση δεν αφορά μεμονωμένα εργαλεία, αλλά μια θεμελιώδη αλλαγή στην εταιρική κουλτούρα, λέει ο Mabray. «Για να επιτύχουν, οι εταιρείες πρέπει να είναι προετοιμασμένες να πειραματίζονται συνεχώς και να μαθαίνουν από τις αποτυχίες», δήλωσε. Ο Mabray υπογράμμισε ότι, σε έναν κλάδο που παραδοσιακά αποστρέφεται το ρίσκο, η ικανότητα αποδοχής της αποτυχίας είναι απαραίτητη για να ευδοκιμήσει η ψηφιοποίηση.
Τέλος, ο Freund υπογράμμισε επίσης τον καθοριστικό ρόλο των ανθρώπων στην ψηφιοποίηση, παρά την κοινή αφήγηση ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα σημαίνει λιγότερη ανάγκη για ανθρώπινη συμβολή. Μάλιστα, ο Graça τόνισε επίσης ότι η ψηφιοποίηση και η πρόοδος της ΤΝ πρέπει να ωφελήσει όλους πελάτες, εργαζόμενους, ιδιοκτήτες, ακόμη και την κοινωνία αλλά ότι ο κλάδος του κρασιού θα δει θετικές εξελίξεις μόνο αν είναι πρόθυμος να προσαρμοστεί και να αναπτυχθεί με την τεχνολογία, αντί να την αγνοεί ή να αντιδρά εναντίον της.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com