Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του Κτήματος Κυρ-Γιάννη και πρόεδρος των Οινοποιών Βορείου Ελλάδος, Στέλιος Μπουτάρης, η επιβάρυνση που δέχτηκαν τα οινοποιία το 2022 ανήλθε μεσοσταθμικά σε ποσοστό άνω του 40%. Πρόκειται για αύξηση κόστους που σχετίζεται με τα υλικά συσκευασίας και την ενέργεια. «Ειδικότερα, δεχτήκαμε αύξηση κατά 42% στα υλικά συσκευασίας – χαρτοκιβώτια, ετικέτες, καψύλια επιπωμάτωσης, φιάλες – εντός του 2022. Την ίδια στιγμή οι ανατιμήσεις που κάναμε στα τελικά προϊόντα δεν υπερέβησαν το 6%. Στο μπουκάλι για παράδειγμα η μεσοσταθμική αύξηση των τιμών πέρυσι έφτασε το 40%, ενώ σε ορισμένους κωδικούς άγγιξε ακόμα και το 100%».
Όπως επισημαίνει ο Σ. Μπουτάρης, τα οινοποιία μετακύλησαν στον καταναλωτή ένα μόνο μέρος της επιβάρυνσης που δέχτηκαν. «Ένα τμήμα των ανατιμήσεων απορροφήθηκε από τις οινοποιητικές επιχειρήσεις και ένα μέρος αυτών πέρασε στον καταναλωτή. Για να μπορέσουμε να κρατήσουμε τις τιμές, χρειάστηκε εκ των πραγμάτων να περιορίσουμε την κερδοφορία μας».
Αποδεκτές οι ανατιμήσεις ακόμα και από μεγάλα μονοπώλια του εξωτερικού
Αναφερόμενος στις αγορές του εξωτερικού, ο κύριος Μπουτάρης επισημαίνει ότι και εκεί οι ανατιμήσεις έγιναν αποδεκτές από τους χονδρεμπόρους. «Το φαινόμενο ήταν παγκόσμιο και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να το δεχτούν οι πελάτες μας στη χονδρική κατά την εξαγωγή των κρασιών μας. Έτσι, ακόμα και μεγάλα μονοπώλια όπως το SAQ, το Systembolaget, το LCBO που είναι ιδιαίτερα αυστηρά ως προς την πολιτική τιμών τους, δέχτηκαν ορισμένες ανατιμήσεις αν και σε μικρότερο βαθμό σε σύγκριση με την υπόλοιπη αγορά». Συμπληρώνει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει σταθεροποίηση των τιμών στις πρώτες ύλες, εκτιμώντας ότι πιθανώς να υπάρξουν και μειώσεις κατά το προσεχές χρονικό διάστημα.
Σταθερότητα στα σούπερ μάρκετ και προσφορές στους χονδρεμπόρους
Από την πλευρά του ο Γιάννης Τρύπκος, συνιδιοκτήτης της εταιρείας εμπορίας οινοπνευματωδών και κρασιών, Αίολος Α.Ε. επισημαίνει ότι η τάση της κατανάλωσης στα ελληνικά σούπερ μάρκετ είναι σταθερή σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, παρά την αύξηση των τιμών στις ετικέτες ελληνικών οίνων. «Γενικά οι πωλήσεις δείχνουν ότι τα σούπερ μάρκετ δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα σε σύγκριση με το 2019».
Όπως λέει, η Αίολος έχει αγοράσει κρασιά από τους Έλληνες οινοποιούς με ποσοστό αύξησης από 8% έως και 10% για τις φθηνότερες ετικέτες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις ακριβότερες ετικέτες ανέρχεται στο 6%.
Στην εγχώρια αγορά του HoReCa, ήτοι σε εστιατόρια – ξενοδοχεία, τα οποία είναι πελάτες της Αίολος, οι ανατιμήσεις αφομοιώθηκαν άμεσα από τις επιχειρήσεις. «Οι πωλήσεις κρασιού στο συγκεκριμένο κανάλι αγοράς κινούνται ανοδικά ειδικά στην Αθήνα, ενώ η νησιωτική Ελλάδα παρουσιάζεται μουδιασμένη, επηρεασμένη πιθανότατα και από την αστάθεια του καιρού το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Εκτιμώ ωστόσο ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν προσεχώς ανοδικά. Εκτός των άλλων, αρκετοί οινοποιοί προέβησαν σε προσφορές προς τους χονδρεμπόρους, όπου στις 10 φιάλες η μία ή οι δύο είναι δωρεάν, γεγονός που εν μέρει εξορθολογίζει τις αυξήσεις».