Ο OIV αποδίδει την πτώση αυτή στα ακραία καιρικά φαινόμενα που εκδηλώθηκαν στη διάρκεια του περασμένου έτους, λόγω της κλιματικής αλλαγής, τα οποία επηρέασαν τους παραγωγούς τόσο στο Βόρειο, όσο και στο Νότιο Ημισφαίριο. Παρόμοια είναι η κατάσταση και όσον αφορά την κατανάλωση, η οποία ανήλθε στα 214 εκατ. εκατόλιτρα το 2024 (-3,3% σε σχέση με το 2023), ήτοι βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό από το 1961. Η πτώση αυτή αποδίδεται στην οικονομική αβεβαιότητα, την ακρίβεια και τις αλλαγές στις κοινωνικές συνήθειες των καταναλωτών σε σημαντικές αγορές. Εντούτοις, εντός του περασμένου έτους παρουσιάστηκε κατανάλωση οίνου σε περισσότερες χώρες από ποτέ, δείχνοντας πως υπάρχουν σημαντικές προοπτικές για επέκταση σε νέες αγορές.
Παρά τα χαμηλότερα επίπεδα παραγωγής και κατανάλωσης, η παγκόσμια αγορά παραμένει σχετικά ισορροπημένη. Με δύο συνεχόμενες χρονιές μειωμένων αποδόσεων, ο παραγόμενος όγκος οίνου δεν ήταν σημαντικά πάνω από τη ζήτηση.
Από την άλλη το παγκόσμιο εμπόριο παρέμεινε σταθερό κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Οι όγκοι εξαγωγών έφτασαν τους 99,8 εκατ. εκατόλιτρα, ενώ η αξία των εξαγωγών σημείωσε ισχνή πτώση 0,3% στα 36 δισ. ευρώ. Η μέση τιμή για τις εξαγωγές παρέμεινε σχετικά ψηλή στα 3,6 ευρώ το λίτρο, σχεδόν 30% πάνω από τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Μειώνονται οι παγκόσμιες εκτάσεις αμπελώνων
Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας του OIV είναι το γεγονός ότι το 2024 η παγκόσμια έκταση αμπελώνων μειώθηκε κατά 0,6% στα 7,1 εκατ. εκτάρια. Αυτός είναι ο τέταρτος διαδοχικός χρόνος που παρατηρείται μείωση των συνολικών εκτάσεων αμπελώνων, με τον ρυθμό της όμως σταδιακά να μειώνεται.
Απαραίτητη η διεθνής συνεργασίας
Με αφορμή την δημοσίευση των αποτελεσμάτων της έρευνας του OIV, η οποία εμπεριέχει δεδομένα από περισσότερες από 180 οινοπαραγωγικές χώρες, ο Γενικός Διευθυντής του οργανισμού, John Barker, τόνισε ότι για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι απαραίτητη η διεθνής συνεργασία και η προσαρμοστικότητα. Όπως επεσήμανε, παρότι η βιομηχανία οίνου δέχεται σημαντικές πιέσεις, υπάρχουν ακόμα ευκαιρίες για καινοτομία και ανάπτυξη. Ο Barker ζήτησε αυξημένες επενδύσεις βιωσιμότητας, έρευνα στις νέες καταναλωτικές αγορές και δέσμευση για σύναψη πολύπλευρων εμπορικών πλαισίων.
Πληροφορίες από Vinetur
