του Ζήση Πανάγου
Η πιθανή καθυστέρηση σημαίνει ότι μπουκάλια κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών από παραγωγούς της ΕΕ θα επιτρέπονται στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, εάν περιλαμβάνουν διευθύνσεις ΕΕ που σχετίζονται με τον εισαγωγέα ή τον υπεύθυνο επιχείρησης τροφίμων για οινοπνευματώδη και μη οινοπνευματώδη προϊόντα και τον εισαγωγέα ή τον εμφιαλωτή κρασιού για επιπλέον 15 μήνες.
Παράλληλα, οι ετικέτες των εισαγωγέων προσδιορίζουν τη νομικά υπεύθυνη επιχείρηση, συνήθως τον εμφιαλωτή, τον πωλητή ή τον εισαγωγέα για κρασιά εκτός ΕΕ που εισέρχονται στην ενιαία αγορά από τρίτη χώρα, η οποία πρέπει να εφαρμόζεται σε κάθε φιάλη ή δοχείο. Μετά το Brexit, οι κανόνες της ΕΕ για την επισήμανση των κρασιών εντάχθηκαν στη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου, πράγμα που σημαίνει ότι τα κρασιά από την ΕΕ που πωλούνται σε καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου θα απαιτούσαν μια διεύθυνση πωλητή ή εισαγωγέα με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο στην ετικέτα, προκειμένου να προσφύγει ο καταναλωτής σε μια επιχείρηση με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο. Σε περίπτωση που προκύψουν προβλήματα με το προϊόν.
Ωστόσο, αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται χωριστές ετικέτες για μπουκάλια που προορίζονται για την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, μια κίνηση που ενδέχεται να κοστίσει δεκάδες χιλιάδες λίρες στους εισαγωγείς και στον έμπορο εκλεκτών κρασιών, ιδιαίτερα για όσους εμπορεύονται σε μικρές ποσότητες ή αγοράζουν/πωλούν προϊόντα σε δευτερογενής αγορά.
Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση, η κυβέρνηση γνωστοποίησε ότι σκοπεύει να πραγματοποιήσει διαβούλευση για την αναβολή, μια τυπική πρακτική πριν από την εισαγωγή αλλαγών στη νομοθεσία. Η WSTA πρόσθεσε ότι της ζητήθηκε να απαντήσει εκ μέρους των μελών της.
Αν και το WSTA υποστηρίζει ότι η τελευταία εξέλιξη, ασκεί πιέσεις στην Defra για τις απαιτήσεις σήμανσης μετά το Brexit «εδώ και μήνες, αν όχι χρόνια», υποστηρίζοντας ότι μπορεί να είναι πολύ αργά για πολλές επιχειρήσεις, που είχαν ήδη προβλέψει την προθεσμία της 1ης Οκτωβρίου 2022.
Ο Miles Beale, διευθύνων σύμβουλος της WSTA ανέφερε σε πρόσφατη δήλωση του, ότι η WSTA ότι πολλές επιχειρήσεις είχαν κάνει εκτεταμένες προετοιμασίες για την ημερομηνία Οκτωβρίου και αυτή η καθυστερημένη αλλαγή σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις έχουν κάνει σημαντικές και δαπανηρές αλλαγές συμμόρφωσης. Με κανόνες για τους οποίους ενδέχεται να αλλάξουν.
«Μεγάλο μέρος αυτής της προσπάθειας θα έχει γίνει από παραγωγούς της ΕΕ, επομένως δεν υπάρχει μόνο κόστος εδώ, αυτή η καθυστέρηση στην αναβολή των αλλαγών θα αποθαρρύνει το διεθνές εμπόριο. Σημαίνει επίσης ότι οι ρυθμιστικές αρχές θα συνεχίσουν να βρίσκουν σύγχυση στη διαχείριση αυτής της πτυχής της επισήμανσης», είπε. «Παρόλα αυτά, υποστηρίζουμε πολύ την παράταση για να δώσουμε στις επιχειρήσεις περισσότερο χρόνο για να διασφαλίσουν ότι συμμορφώνονται».
Ο James Miles, διευθύνων σύμβουλος της Liv-ex, συμφώνησε ότι ενώ ορισμένες επιχειρήσεις θα έχουν κάνει κάποια επισήμανση, η κυβέρνηση σηματοδοτεί «εδώ και λίγο ότι θέλουν να εξετάσουν ξανά αυτόν τον κανόνα της ΕΕ».
«Η καθυστέρηση είναι ευπρόσδεκτη, αλλά δεν προκαλεί έκπληξη. Ως εκ τούτου, νομίζω ότι πολλές επιχειρήσεις σαν τη δική μας έχουν καθίσει στα χέρια τους, μέχρι να σταθεροποιηθεί η θέση της κυβέρνησης», πρόσθεσε.
Ευκαιρία να απαλλαγής από τα εμπορικά εμπόδια
Ωστόσο, ο James Miles πρόσθεσε ότι ήταν «μόνο μια καθυστέρηση» και είναι σημαντικό η κυβέρνηση «να χρησιμοποιήσει αυτήν την καθυστέρηση ως ευκαιρία να εξετάσει τις ετικέτες εισαγωγής όχι μόνο στις εισαγωγές της ΕΕ αλλά σε όλο το εμπόριο.»
«Έπρεπε να βάλουμε ετικέτες εισαγωγής στο εμπόριο εκτός ΕΕ εδώ και δεκαετίες. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι ετικέτες εισαγωγής αποτελούν ένα δαπανηρό μη δασμολογικό εμπόδιο. Πράγματι, οποιαδήποτε επισήμανση με επίκεντρο το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί εμπόδιο στο εμπόριο», είπε.
Η Liv-ex είχε προηγουμένως επισημάνει ότι αυτό το εμπόδιο δεν αφορά μόνο τα κρασιά χωρίς ετικέτα, που εισέρχονται στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά και για τα κρασιά που επιστρέφουν σε τρίτες χώρες όπως η ΕΕ, τα οποία θα πρέπει να επισημανθούν για να συμμορφωθούν με τους κανόνες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ενιαίας αγοράς.
Επιπλέον, οι ετικέτες εισαγωγέα Μεγάλης Βρετανίας θα μπορούσαν να «προσβάλλουν σοβαρά» την ικανότητα ενός εμπόρου εκλεκτού κρασιού να μεταπωλήσει αυτά τα κρασιά στη δευτερογενή αγορά.
Ο James Miles μάλιστα αναφέρει πως υπάρχει «μια ευκαιρία τώρα που φύγαμε από την ΕΕ, όπως και με τα VI1s να απαλλαγούμε από τις ετικέτες εισαγωγής σε όλο το εμπόριο μας».
«Αυτό θα ήταν μια νίκη του Brexit. Οι ετικέτες εισαγωγής είναι πολύ δαπανηρές και δεν εξυπηρετούν κανέναν άλλο σκοπό παρά μόνο την προστασία των εγχώριων παραγωγών. Καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο εισάγει το 99% του κρασιού του, αυτός ο κανονισμός δεν εξυπηρετεί κανένα σκοπό για εμάς!».
Δεν είναι σαφές γιατί χρειάστηκε πολύς χρόνος για να δράσει η κυβέρνηση για αυτό, αλλά δυνητικά έρχεται ως αποτέλεσμα της τεράστιας πολυπλοκότητας του Brexit.
«Αυτή είναι μια από τις πολλές χιλιάδες αποφάσεις που πρέπει να λάβει η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου καθώς επανεξετάζουμε τους κανόνες και τους κανονισμούς μας εκτός ΕΕ. Θα χρειαστούν πολλά χρόνια ή δεκαετίες για να ξεμπλέξουμε», προειδοποίησε ο Miles.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com