Σύµφωνα µε πρόσφατη µελέτη της Stochasis, το 2022, σε σχέση µε το 2021, η µέση τιµή των εισαγόµενων κρασιών στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση κατά 39,7%, φτάνοντας τα 4,1 ευρώ το λίτρο, όταν η µέση τιµή των εξαγόµενων κρασιών αυξήθηκε µόνο κατά 9,22% και ανήλθε στα 3,31 ευρώ ανά κιλό. Σηµειωτέον ότι ήταν η πρώτη χρονιά στην εξεταζόµενη δεκαετία, όπου η µέση τιµή των εισαγωγών ήταν µεγαλύτερη από τη µέση τιµή των εξαγωγών. Να αναφερθεί ακόµα ότι το 2022 οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 14,1% των παραγόµενων ελληνικών κρασιών.
Τα παραπάνω στοιχεία έχουν πολλές αναγνώσεις, ωστόσο αυτό που αντιλαµβάνεται κανείς µε την πρώτη µατιά είναι ότι το ελληνικό κρασί δεν έχει κατοχυρώσει επαρκώς τη θέση του στη διεθνή αγορά, ενώ, την ίδια στιγµή, το ισχυρό τουριστικό ρεύµα που κατακλύζει τη χώρα δεν είναι βέβαιο ότι προσανατολίζεται µε «κλειστά µάτια» σε εγχώριες ετικέτες. Εξ ου και η διεύρυνση των εισαγωγών, όπως και η περαιτέρω αύξηση της τιµής των εισαγόµενων.
Αυτό που κυρίως λείπει από το ελληνικό κρασί είναι η ταυτότητα. Η περαιτέρω ισχυροποίηση της ταυτότητας σηµαίνει ότι κάθε ετικέτα οφείλει να δηλώνει αυτό που είναι και ταυτόχρονα να έχει την υποχρέωση να αποδεικνύει αυτό που δηλώνει. Αρκεί να αναφερθεί ότι ο νοµικός κυκεώνας που διέπει το ελληνικό κρασί σε ορισµένες περιπτώσεις υποχρεώνει τα οινοποιεία να µη δηλώνουν την πραγµατική ταυτότητα του περιεχοµένου της φιάλης, µε την αιτιολογία ότι έτσι περιφρουρείται η φήµη κάποιων ποικιλιών µε αναφορά σε συγκεκριµένες ζώνεες (ΠΟΠ – ΠΓΕ). Ποικιλίες για τις οποίες η καλλιέργεια επιτρέπεται σε πολλές περιοχές της χώρας, δεν πρέπει όµως να αναγράφονται στη φιάλη.
Την ίδια στιγµή, βέβαια, αυτό που γίνεται µε τη µεταφορά σταφυλιών από εκτός ζώνης παραγωγή για εντός ζώνης οινοποίηση προϊόντος (ΠΟΠ) ή ακόµα και µε την απευθείας οινοποίηση προίόντος (ΠΟΠ) σε εκτός ζώνης περιοχές ακόµα και µε πρώτη ύλη που παράγεται εκτός ζώνης, είναι κάτι που θα πρέπει να απασχολήσει. Όχι µόνο τις αρµόδιες αρχές αλλά και όλους τους συνεπείς συντελεστές του κλάδου.
Είναι καιρός πλέον και το θέµα των αδειών φύτευσης να ξεκαθαρίσει και η ταξινόµηση των ποικιλιών να απλουστευθεί και ο έλεγχος ως προς την ταυτότητα των κρασιών να εξασφαλίζει τη γνησιότητά τους. Ήδη έχουµε αργήσει πολύ.
To εξώφυλλο του WineTrails που κυκλοφορεί Σάββατο 27 Απριλίου μαζί με την Agrenda