Τα δεδομένα της INFOVI, προέρχονται από καταστάσεις διαφόρων επιχειρήσεων και φορέων που δραστηριοποιούνται εντός της βιομηχανίας οίνου και μούστου της μεσογειακής χώρας, και θα αποτελούν τη βάση μιας ανάλυσης του Διεπαγγελματικού Οργανισμού Οίνου της Ισπανίας (OIVE), η οποία δείχνει μια σταθερή τάση μετριοπαθούς ετήσιας ανάπτυξης της τάξεως του 1%.
Η αγορά οίνου της Ισπανίας χωρίζεται σε τρία κανάλια: τη μεταπώληση, τον τομέα της φιλοξενίας και τις πωλήσεις σε καταστήματα οίνου, διαδικτυακές πλατφόρμες και απευθείας από τα οινοποιεία. Όπως φαίνεται από τα δεδομένα της Nielsen IQ, ο αθροιστικός όγκος κατανάλωσης που προήλθε από τα δύο πρώτα κανάλια για το τελευταίο 12μηνο ανήλθε στα 6,27 εκατομμύρια εκατόλιτρα, νούμερο που μεταφράζεται σε μια μικρή πτώση ύψους 1%. Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις από το χώρο της φιλοξενίας μειώθηκαν κατά 1,9%, ενώ από τον τομέα της μεταπώλησης κατά 0,5%, δείχνοντας μια μικρή στασιμότητα στα παραδοσιακά κανάλια πωλήσεων.
Αντίθετα, το τρίτο κανάλι, είναι αυτό που ηγείται της ανάπτυξης, αφού σ’ αυτό ευθύνεται περίπου το 1/3 της συνολικής κατανάλωσης, με περίπου 3,51 εκατομμύρια εκατόλιτρα. Οι πιο εξειδικευμένες και άμεσες επιλογές που προσφέρει στους καταναλωτές, έφεραν μια αύξηση περίπου 4%, αντισταθμίζοντας τις δυσκολίες που παρατηρούνται στα παραδοσιακά κανάλια πωλήσεων.
Αν αναλυθεί ξεχωριστά η αξία όλων των κατηγοριών κρασιών τα αποτελέσματα είναι ανάμεικτα. Οι αφρώδεις οίνοι είναι αυτοί με τη μεγαλύτερη μέση αξία (περίπου 7,7 ευρώ ανά λίτρο), με τα ΠΟΠ κρασιά να είναι αυτά που ακολουθούν (6,45 ευρώ ανά λίτρο). Καθαρά από άποψη αξίας, οι πωλήσεις ΠΟΠ ετικετών αυξήθηκαν κατά 0,4% εντός των ισπανικών συνόρων, χαμηλότερα από το μέσο όρο του 1% στις διεθνείς αγορές.
Καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν τα κρασιά ΠΓΕ, που είδαν την αξία τους να αυξάνεται κατά 3%, ενώ η αντίστοιχη άνοδος για οίνους χωρίς ένδειξη προέλευσης ανέρχεται στο 2,3%. Αθροιστικά, όλες οι κατηγορίες σημείωσαν αυξημένα κέρδη, ελέω της τάσης των καταναλωτών για πιο εκλεκτά προϊόντα. Σε απόλυτα νούμερα, οι πωλήσεις από το χώρο της λιανικής και της φιλοξενίας αγγίζουν τα 3,18 δισ. ευρώ, με τη μέση τιμή του λίτρου να ανεβαίνει κατά 2% σε σχέση με το 2023. Εντούτοις, αν υπολογιστεί η ύφεση, η παγκόσμια μέση τιμή του λίτρου έπεσε κατά 0,4%, μοτίβο πιο ευκρινές στα κρασιά ΠΟΠ, που είδαν πτώση ύψους 1,1%.
